Z danych Lubelskiego OW NFZ wynika, że od stycznia do sierpnia 2024 r. ponad 55 tys. osób nie przyszło na umówione wizyty lub badania do placówek medycznych w województwie lubelskim. Natomiast w całym 2023 r. pacjenci w regionie nie odwołali prawie 73 tys. wizyt i badań.
Nieodwołana wizyta, to przede wszystkim strata terminu, z którego mógłby skorzystać inny pacjent.
NFZ podejmuje działania, które mają ułatwić pacjentom odwołanie wizyty.
Dane Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ o nieodwołanych wizytach/badaniach
Lubelski OW NFZ monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w odniesieniu do 40 świadczeń, gdzie listy oczekujących są prowadzone w czasie rzeczywistym, tj. w aplikacji (AP-KOLCE).
Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca. Najnowsze dane Lubelskiego Oddziału Funduszu wskazują, że od stycznia do sierpnia 2024 r. 55 105 osób nie przyszło na umówione wizyty lub badania do lubelskich placówek medycznych. Natomiast w całym 2023 r. pacjenci nie odwołali prawie 73 tys. wizyt i badań (72 772).
Najwięcej, bo ponad 14 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 13 tys. z kardiologii, ponad 8 tys. z endokrynologii, a z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 7,7 tys. W przypadku poradni onkologicznej – 3,5 tys. wizyt, a ponad 2 tys. nieodwołanych badań wystąpiło w przypadku badań rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej – podkreśla Małgorzata Bartoszek, Rzecznik prasowy Lubelskiego OW NFZ.
Nieodwołana wizyta to stracona szansa na zdrowie dla innego pacjenta.
– Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówioną wizytę, odwołajmy ją. Dzięki temu, z tego terminu skorzysta inny pacjent – zaznacza Małgorzata Bartoszek.
Nieodwołana wizyta to stracony termin dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej.
Nasze postępowanie ma wpływ na zdrowie innych. Dlatego bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na badaniu, odwołajmy je, dzięki temu termin wizyty nie przepadnie, bo zostanie wykorzystany przez inną osobę z listy oczekujących.
W przypominaniu o odwołaniu wizyty, czy badania ważną rolę odgrywa edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
Miliony SMS-ów z przypomnieniem o wizycie od NFZ
Dodatkowo widząc skalę problemu NFZ podejmuje działania, które mają ułatwić pacjentom odwołanie wizyty.
Narodowy Fundusz Zdrowia wysyła do pacjentów wiadomości SMS z przypomnieniem o terminie wizyty, czy badania.
W 2024 od stycznia do końca września Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał ponad 10,5 mln SMS-ów. Usługa jest realizowana dla pacjentów z całej Polski. Powiadomienie na telefon ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt.
Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła od lutego 2020 r. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.
Pacjent otrzymuje SMS na cztery dni przed umówioną wizytą, czy badaniem. W treści smsa podane są informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i co ważne, również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę.
Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.
Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów, wiemy, że nie zawsze pacjent może dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, że wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta.
Więcej o kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”: https://odwolujenieblokuje.pl/