„Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT”
Nauka informatyki na jeszcze wyższym poziomie
W 28 lubelskich szkołach podstawowych, liceach i szkołach zawodowych rusza pilotażowy program wprowadzający nowatorskie metody nauczania informatyki „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT”. To największy program w Polsce, który łączy innowacyjność w realizacji podstawy programowej z informatyki z budowaniem świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa i badaniami naukowymi. Partnerem programu w Lublinie jest firma CyberSkiller, a patronat honorowy objął Państwowy Instytut Badawczy NASK.
– Lublin to miasto innowacji i nowych technologii. Od kilkunastu lat jesteśmy wyjątkowo atrakcyjnym miejscem dla specjalistów, start-upów i inwestorów z branży IT. Dynamiczny rozwój tego sektora jest dowodem na to, jak skuteczna w tym zakresie jest edukacja dzieci i młodzieży w naszych szkołach. Kształtowanie wśród uczennic i uczniów umiejętności oraz kompetencji z branży informatyki i telekomunikacji jest szczególnie ważne przy wyborze zawodów przyszłości. Od lat konsekwentnie wspieramy różne inicjatywy, by Lublin stawał się jednym z najważniejszych centrów technologicznych na mapie Polski – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Pilotażowy projekt „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” zakłada kompleksowe wsparcie miejskich szkół w lekcjach informatyki. Bierze w nim udział 13 lubelskich szkół podstawowych, 8 liceów i 7 szkół zawodowych. Przeszkolonych zostanie ponad 60 nauczycielek i nauczycieli, a 4100 uczennic i uczniów rozwinie kompetencje cyfrowe, w tym umiejętność programowania, znajomość podstaw działania sztucznej inteligencji oraz zasad bezpiecznego funkcjonowania w cyberświecie. Program wprowadza do szkół narzędzia, metody i treści, które zapewnią wszystkim uczennicom i uczniom edukację informatyczną na najwyższym poziomie, przy równoczesnym zapewnieniu pomocy nauczycielkom i nauczycielom. Wszystkie działania będą prowadzone w trakcie obowiązkowych lekcji informatyki, zgodnie z wytycznymi podstawy programowej.
– Polscy programiści czy eksperci od cyberbezpieczeństwa mają świetną opinię na całym świecie. Sądzę, że programy podobne do programu lubelskiego będą inspirować i przygotowywać do kariery w sektorze teleinformatycznym, który dla ludzi utalentowanych jest dziś miejscem prawie nieograniczonych możliwości i niespotykanych szans – uważa Przemysław Kuna, Zastępca Dyrektora NASK, Dyrektor ds. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Projekt przewiduje wykorzystanie na zajęciach dopasowanego do podstawy programowej programu edukacyjnego CyberSkiller z pakietem interaktywnych zadań z informatyki oraz przedmiotów informatycznych. Na platformie udostępniono łącznie 48 kursów obejmujących 480 godzin nauki, w tym dla uczennic i uczniów szkół podstawowych 160 godzin pracy, liceów ogólnokształcących na poziomie podstawowym i rozszerzonym 160 godzin pracy oraz dla uczennic i uczniów technikum z zakresu kwalifikacji nauczanych w zawodzie technik informatyki i technik programista – ponad 200 godzin.
Program został stworzony przez zespół dydaktyczny działający pod opieką merytoryczną Nauczycielki Roku Barbary Halskiej – współautorki podstawy programowej z informatyki, autorki podręczników, ekspertki ORE i MEN we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog – czołową organizacją działającą na rzecz nowoczesnej edukacji w Polsce. Program CyberSkiller zwiększa dostępność edukacji IT i stawia na edukację włączającą – uczennice i uczniowie zyskują dostęp do treści i zadań z naciskiem na praktyczne umiejętności i przygotowanie do rynku pracy.
– Nowoczesna edukacja polega na stworzeniu elastycznego i angażującego środowiska dydaktycznego, w którym najważniejszy jest uczeń. CyberSkiller stworzył kursy i narzędzia do uczenia informatyki, które odciążają nauczycieli w pracy administracyjnej i dają wsparcie w analizowaniu indywidualnych potrzeb uczennic i uczniów. Naszym celem jest wykorzystanie technologii do zadań powtarzalnych i tym samym zapewnienie przestrzeni na prawdziwy, wartościowy kontakt dydaktyczny między nauczycielami i uczniami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że możemy wdrażać nasze idee w miejscu, w którym sami rozpoczęliśmy działalność w branży IT – mówi Bogdan Księżopolski, Prezes CyberSkiller, profesor na Akademii Leona Koźmińskiego.
Program rozpocznie się jeszcze w tym roku szkolnym i potrwa przez dwa semestry, do połowy roku szkolnego 2024/2025. Uczennice i uczniowie zdobędą nowe kompetencje informatyczne, wezmą także udział w konkursie Lubelska Liga IT, w którym będą rozwiązywać zaawansowane zadania i współpracować z innymi szkołami. Nauczycielki i nauczyciele informatyki wezmą udział w szkoleniach prowadzonych przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog. Szkolenia będą dotyczyć metodyki nauczania, której celem jest rozwój umiejętności w zakresie IT oraz kompetencji społecznych, takich jak umiejętność komunikacji i pracy zespołowej. Nauczyciele i nauczycielki wezmą udział w programie ambasadorskim oraz szkoleniu trenerskim.
W ramach projektu będą prowadzone działania naukowe sprawdzające poziom świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa w środowisku szkolnym, a także badające skuteczność nowych metod dydaktycznych. Rezultaty zostaną podsumowane w specjalnym raporcie w 2024 roku.
W programie „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” bierze udział łącznie 28 szkół, których organem prowadzącym jest Miasto Lublin, w tym 13 szkół podstawowych, 8 liceów i 7 techników:
- I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica,
- II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego,
- III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej,
- IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej,
- V Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie,
- VII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej,
- IX Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika,
- XXIII Liceum Ogólnokształcące im. Nauczycieli Tajnego Nauczania,
- Lubelskie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. K. K. Baczyńskiego,
- Państwowe Szkoły Budownictwa i Geodezji im. Hieronima Łopacińskiego,
- Zespół Szkół Ekonomicznych im. Augusta i Juliusza Vetterów,
- Zespół Szkół Energetycznych im. prof. Kazimierza Drewnowskiego,
- Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego,
- Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki,
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej,
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego,
- Szkoła Podstawowa nr 3 im. Juliusza Słowackiego,
- Szkoła Podstawowa nr 15 im. Jana Pawła II,
- Szkoła Podstawowa nr 16 im. Fryderyka Chopina,
- Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi,
- Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami integracyjnymi im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej,
- Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego,
- Szkoła Podstawowa nr 31 im. Lotników Polskich,
- Szkoła Podstawowa nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi im. Pamięci Majdanka,
- Szkoła Podstawowa nr 39 im. Szarych Szeregów,
- Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego,
- Szkoła Podstawowa nr 38 im. Henryka Sienkiewicza,
- Szkoła Podstawowa nr 46 im. Króla Jana III Sobieskiego.
Łącznie uczestnikami pilotażu będzie 120 nauczycieli i 4129 uczniów, w tym w szkołach podstawowych 2232 uczniów (42 oddziały), w liceach ogólnokształcących 1028 uczniów (34 oddziały) oraz 1269 uczniów techników (53 oddziały).
Partnerem programu w Lublinie jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.
źródło:lublin.eu