Międzynarodowy Dzień Muzeów
18 maja 2024 r.
Zanim muzeum otworzy wystawę lub rozpocznie zajęcia edukacyjne dla młodzieży, musi się do tego odpowiednio przygotować. Przemyśleć temat, wybrać dokumenty i zdjęcia, zakonserwować przedmioty, które będą umieszczone na ekspozycji. W Międzynarodowym Dniu Muzeów, 18 maja, pracownicy Państwowego Muzeum na Majdanku opowiedzą i pokażą, na czym polega ich codzienna praca.
PROGRAM:
◊ 10:00–10:50
Od znaleziska do eksponatu – praca ze zbiorami muzealnymi
Pracownicy Działu Muzealiów opowiedzą, co dzieje się z przedmiotami znalezionymi podczas badań archeologicznych, na czym polega ewidencjonowanie zbiorów, jak przygotowywane są przedmioty zanim trafią na ekspozycję. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć, jak wyglądają księgi inwentarzowe oraz w jaki sposób przechowywane są muzealia. Dowiedzą się także o pracy konserwatorów i zabezpieczaniu przedmiotów oraz o wypożyczaniu zbiorów innym instytucjom.
◊ 11:00–11:50
Od relacji do publikacji – czyli jak wspomnienia świadka historii z jednostki archiwalnej przeobrażają się w książkę
Uczestnicy spotkania dowiedzą się, jak wygląda proces przygotowania wspomnień byłych więźniów Majdanka dla celów wydawniczych. Jako przykład posłuży najnowsza publikacja wspomnień Bolesława Burskiego , byłego więźnia Pawiaka oraz obozów koncentracyjnych na Majdanku i KL Auschwitz.
◊ 12:00–12:50
Od źródła do lekcji historii – praca edukatora muzealnego
Pracowniczki Działu Edukacji podzielą się metodami zbierania różnorodnych materiałów (muzealia, archiwalia, książki naukowe i popularnonaukowe, artykuły) niezbędnych do opracowania scenariusza zajęć edukacyjnych dla różnych grup odbiorców. Podczas spotkania na bazie zgromadzonych źródeł wspólnie z uczestnikami stworzą konspekt lekcji muzealnej poświęconej propagandzie.
◊ 13:00–17:00
Od koncepcji do opowieści o historii – kulisy pracy przewodnika
Muzealni przewodnicy opowiedzą o charakterystyce pracy w Miejscu Pamięci, określą, m.in. jakie predyspozycje i kompetencje zawodowe powinna mieć osoba przekazująca informacje o miejscu z tak dużym ładunkiem emocjonalnym oraz jakie metody pracy z grupą zastosować, aby przekaz historyczny był ciekawy i efektywny.
Po spotkaniu odbędzie się specjalne zwiedzanie Muzeum śladami Heleny Kurcyusz – polskiej więźniarki, która jako Lagerarchitekt w obozie ratowała białoruskie dzieci.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Obowiązują zapisy telefoniczne – 81 710 28 33 lub mailowe – centrum@majdanek.eu