6 na 10 pracowników chce benefitów finansowych, inne mniej nas interesują
Rynek pracy stale się zmienia, a wraz z nim ewoluują oczekiwania pracowników. Wzrost inflacji dokonał rewolucji w podejściu do benefitów pozapłacowych, które otrzymuje 37 proc. zatrudnionych, o 7 pkt proc. więcej niż rok temu – wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Firmy najczęściej oferują dodatki do wynagrodzenia w postaci paczek na święta, prywatnej opieki medycznej oraz karty sportowej. Jednak Polacy zmęczeni wysokimi kosztami życia woleliby… pieniądze. Najlepszy benefit dla 62 proc. osób to podwyżka, 56 proc. chciałoby premii, a co trzeci dofinansowania dojazdów do pracy (31 proc.).
Chyba jeszcze nigdy nie mieliśmy do czynienia z tak dynamiczną zmianą w podejściu do benefitów. Wszystko zapoczątkowała pandemia, gdzie pracodawcy bardzo szybko zareagowali na potrzeby pracowników. Owocowe czwartki, karty sportowe czy imprezy integracyjne zamieniono na rozszerzone pakiety medyczne. Gdy pandemia się skończyła wróciły imprezy firmowe i wyjazdy integracyjne, ale na wszystko rzuciła cień inflacja. Nadal jest tak, że główne oczekiwania pracowników skupiają się na finansach. Chcemy podwyżek, premii i tych dodatków do pensji, które wprost obniżają koszty życia.
– W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, kluczem do sukcesu dla każdej organizacji jest szybka i elastyczna reakcja na potrzeby zatrudnionych. Agile to dzisiaj nie tylko sposób prowadzenia projektów, ale też cała kultura organizacyjna. Firmy, żeby przyciągnąć najlepsze talenty, muszą być gotowe na dostosowanie swoich strategii zarządzania ludźmi do zmieniających się potrzeb. A te są bardzo wrażliwe na zjawiska makroekonomiczne. Mamy za sobą pandemię, wojnę, inflację, a na horyzoncie pojawiają się wyzwania związane z AI. Myślę, że już niedługo zobaczymy kolejną ewolucję potrzeb pracowników, tym razem związaną z dostosowaniem się do zmieniającego się środowiska biznesowego. Na znaczeniu zyskają np. kursy i szkolenia podnoszące kwalifikację i uczące współpracy ze sztuczną inteligencją – mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.
Benefity odciążają domowy budżet
Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że benefity pozapłacowe otrzymuje 37 proc. pracowników. Jest to wynik wyższy o 7 pkt proc. w porównaniu do zeszłorocznej edycji. Pracodawcy najczęściej oferują paczki na święta (57 proc.), prywatną opiekę medyczną (52 proc.) oraz karty sportowe (52 proc.). Na nieco niższych pozycjach znajdują się szkolenia zawodowe (48 proc.), imprezy integracyjne oraz bony towarowe/karty przedpłacone czy rabaty (po 43 proc.). Na szkolenia językowe mogą liczyć pracownicy co trzeciej firmy, a 30 proc. pracodawców oferuje programy emerytalne.
Kiedy pracownicy zostali zapytani, które benefity najchętniej otrzymaliby od swoich pracodawców, okazało się, że ich priorytety są związane ściśle z finansami. 62 proc. osób chce podwyżki wynagrodzenia, a 56 proc. premii. Na trzecim miejscu, dla 31 proc. pracowników, najbardziej atrakcyjnym benefitem jest dofinansowanie dojazdów do pracy. Tuż za podium znajduje się benefit niezwiązany wprost z finansami. To 4-dniowy tydzień pracy, który jest atrakcyjny dla 30 proc. zatrudnionych. Dla 28 proc. pracowników tak samo atrakcyjne jest darmowe wyżywienie w pracy, jak i dodatkowe dni wolne.
Na liście pożądanych benefitów znajduje się również praca zdalna przez 2-3 dni w tygodniu, co wskazało 18 proc. respondentów. Dofinansowanie zdalnych form rozrywki, takich jak na przykład Netflix, zostało wybrane przez 15 proc. osób jako najbardziej pożądany benefit. Po 14 proc. pracowników oczekuje wsparcia finansowego dla swoich pasji oraz nielimitowanych dni urlopowych. Najmniej oczekiwanym benefitem jest wsparcie psychologiczne, zadeklarowane przez 11 proc. respondentów, co utrzymuje się już drugi rok z rzędu na ostatniej pozycji.
– Benefity dla pracowników mogą być różne, ale często ich celem jest odciążenie budżetu domowego. Dzięki nim nie musimy płacić dodatkowo za siłownię, opiekę medyczną czy wyżywienie. Nadal jednak pracowników najbardziej interesują podwyżki i premie, bo wtedy mają swobodę na co przeznaczą swoje pieniądze. Natomiast z punktu widzenia pracodawców, często bardziej opłaca się wręczyć benefit, bo wtedy koszt takiego działania jest niższy, niż podwyżka czy premia, co zwłaszcza teraz, gdy pensja minimalna idzie do góry w bardzo szybkim tempie – podsumowuje Krzysztof Inglot z Perosonnel Service.
Metodologia badania
Badanie pracowników i pracodawców w Polsce przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI (Camputer-Assister Web Interview).
Pracownicy: Selekcja z ogólnopolskiej próby losowo-kwotowej dla osób w wieku od 18-tu lat wzwyż. Kwoty łączne dla płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania. Próba właściwa do analiz według kryteriów selekcyjnych wynosiła N=1065 – osoby pracujące na dowolny rodzaj umowy lub prowadzące działalność gospodarczą. Badanie realizowane w dniach 24 stycznia-1 lutego 2024 roku.
Pracodawcy: Próba ogólnopolska wynosząca N=329 firm (przedsiębiorstwa małe zatrudniające do 10 osób, przedsiębiorstwa średnie zatrudniające od 10 do 49 osób oraz przedsiębiorstwa duże zatrudniające od 50 do 249 osób). Badanie realizowane w dniach 29 stycznia-8 lutego 2024 roku.
***
Personnel Service S.A. to spółka wyspecjalizowana w rozwiązaniach HR. Główne obszary działania to rekrutacje pracowników z Ukrainy na potrzeby pracodawców w Polsce, outsourcing, praca tymczasowa, a także rekrutacje stałe i specjalistyczne dla branż IT i medycyna. Personnel Service współpracuje z przedsiębiorstwami z wielu sektorów, w tym z automotive, RTV/AGD i przemysłu ciężkiego. Spółka posiada własny dział legalizacji w Polsce, liczne oddziały na Ukrainie, działa również w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii oraz Finlandii.