finanse-i-emocje

Finanse i emocje – przejmij kontrolę nad zakupami

 

W Polsce z mediów społecznościowych korzysta już 29 mln osób (Raport Digital 2025 Global Overview; Datareportal, We Are Social, Meltwater).

Nasza obecność online to doskonała okazja dla marek, aby kusić nas różnymi promocjami, specjalnymi ofertami i gratisami do zamówień.

Chociaż w kontekście pojedynczego zakupu takie wydatki wydają się niewielkie, to w skali miesiąca czy roku składać się mogą na pokaźną kwotę. Jak zatem bronić się przed impulsywnym kupowaniem? Między innymi o tym jest bezpłatny raport „Finanse i emocje – przejmij kontrolę nad swoimi zakupami”, przygotowany z okazji Światowego Tygodnia Pieniądza.

Według badań GWI / Raportu Digital 2025 Global Overview dorośli użytkownicy internetu spędzają obecnie średnio 6 h i 38 minut online dziennie. Scrollujesz Facebooka, Instagrama lub TikToka, a tam reklama z wyjątkowo kuszącą i atrakcyjną promocją cenową. Twoja ulubiona influencerka zachwala kosmetyk, który w magiczny sposób odmienił jej cerę. Wchodzisz na stronę sklepu internetowego, a tam zegar odmierza uciekający czas – jeszcze tylko przez 3 godziny możesz zakupić dany produkt w obniżonej cenie. Opuszczasz tę stronę, a reklama produktu zaczyna Ci się pojawiać w wielu kolejnych miejscach. To nie przypadek, ale zaplanowane i przemyślane działania marketingowe, oparte o mechanizmy psychologiczne, którym wielu z nas zdarza się ulegać.

Chociaż pojedynczy zakup może wydawać się niedużym wydatkiem, to już w skali miesiąca, kwartału czy roku takie drobne przyjemności mogą się składać na pokaźną kwotę. Aż 39% kobiet przyznaje, że kupuje pod wpływem impulsu (BIG InfoMonitor, 2024). Gdyby tych zakupów uniknąć lub je ograniczyć, to zaoszczędzone pieniądze moglibyśmy przeznaczyć na inny, ważniejszy cel np. poduszkę finansową na czarną godzinę czy środki przeznaczone na inwestowanie. Jak zatem chronić się przed impulsywnymi zakupami? Analizę mechanizmów, którymi kuszą nas marketingowcy, porady ekspertek oraz praktyczne ćwiczenia można znaleźć w bezpłatnym ebooku „Finanse i emocje – przejmij kontrolę nad swoimi zakupami”, przygotowanym przez markę Walutomat.

Jak reklamy wpływają na nasze decyzje zakupowe? Jak social media napędzają nasze wydatki? I kiedy zakupy przestają być wyborem, a stają się nawykiem? Odpowiedzi między innymi na te pytanie znajdziesz w raporcie Walutomatu. 

– Żyjemy w czasach, w których z każdej strony otacza nas reklama. Codziennie dociera do nas ogromna liczba przekazów reklamowych, a algorytmy doskonale znają nasze potrzeby i oczekiwania – mówi Magdalena Jasnoch, Dyrektor Marketingu i PR Currency One. – Chociaż nie jest to łatwe, to da się zbudować na nie odporność. Tym bardziej, że nasze wybory konsumenckie to nie tylko kwestia naszego portfela, ale także odpowiedzialności za środowisko, naszą planetę, a także za pracę innych ludzi.

Ebook to aż 36 stron praktycznej wiedzy, wskazówek i ćwiczeń. Wzbogacony został o komentarze ekspertek: Martyny Brzeszcz, Digital Media Expert, Dominiki Nawrockiej, założycielki organizacji Kobieta i Pieniądze oraz CEO Happy Money, Małgorzaty Przewalskiej, Członkini Zarządu Fashion Revolution Polska, Joanki Stefaniak, Performance Managerki i edukatorki w obszarze reklamy, social media i marketingu oraz Magdaleny Jasnoch, Dyrektor Marketingu i PR Currency One.

Pobierz bezpłatny raport „Finanse i emocje – przejmij kontrolę nad swoimi zakupami”: www.walutomat.pl/finanse-emocje2 i zacznij w bardziej świadomy sposób podejmować decyzje zakupowe.



O marce Walutomat:
Walutomat to największa platforma społecznościowa wymiany walut online w Polsce, w której to sami użytkownicy decydują o kursach. Umożliwia wymianę 23 walut oraz przelewy zagraniczne do prawie 70 krajów. W ciągu 15 lat istnienia Walutomat zyskał zaufanie prawie 700 tys. klientów indywidualnych i biznesowych.