budowa-drog

GDDKiA przygotowuje
do budowy kolejne inwestycje

Dziś GDDKiA pracuje nad inwestycjami, z których kierowcy skorzystają za kilka lat. Obecnie na etapie przygotowania w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic znajdują się zadania o łącznej długości blisko 3300 km. Nie można jednak zapominać o setkach mniejszych zadań, które również wymagają opracowania dokumentacji.

To właśnie skomplikowany proces prac przygotowawczych pochłania najwięcej czasu w cyklu realizacji inwestycji drogowej. Jego sprawne przeprowadzenie wymaga specjalistycznej wiedzy, współpracy wielu urzędów i instytucji, a także dużych nakładów finansowych.

Złożony proces

Rozpoczęcie robót budowlanych widać gołym okiem. Warto jednak pamiętać, że bez prac nad studiami korytarzowymi, studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi, koncepcjami programowymi czy projektami budowlanymi, etap realizacji inwestycji nigdy by nie ruszył. 

GDDKiA zaczyna od studium korytarzowego, w trakcie którego ustala możliwe korytarze drogi i analizuje, gdzie i dlaczego będzie ją budować. Określa też, gdzie na pewno nie można budować, ponieważ planowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne. Na kolejnych etapach przygotowania inwestycji przechodzi do bardziej szczegółowych rozwiązań, wskazywania optymalnych wariantów przebiegu drogi i uzyskiwania decyzji administracyjnych.

Jako inwestor GDDKiA jest zobligowana do poszukiwania rozwiązań akceptowalnych społecznie. Współpraca, transparentność oraz dobra komunikacja to kluczowe elementy procesu przygotowania inwestycji. Dlatego na etapie planowania wariantów przebiegu drogi prowadzi szeroką akcję informacyjną.

Podczas przygotowania inwestycji wydawana jest niezwykle istotna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Do jej wydania prowadzi postępowanie administracyjne, podczas którego prowadzone są konsultacje społeczne. W przypadku większości inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA przed wydaniem DŚU przeprowadzana jest procedura oceny oddziaływania na środowisko. W ramach tej procedury m.in. weryfikowany jest sporządzony wcześniej raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Najważniejsze liczby

Obecnie na etapie przygotowania są 84 zadania o łącznej długości 2612,7 km z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) oraz 72 obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic (PB100) o łącznej długości ok. 670 km. Jak już było wspomniane, oprócz zadań dotyczących budowy nowych dróg GDDKiA przygotowuje również setki, a nawet tysiące mniejszych zadań. Etap przygotowania dotyczy również rozbudowy dróg, modernizacji i podniesienia nośności nawierzchni do 11,5 t/oś.

W przygotowaniu są również zadania, które GDDKiA będzie realizować w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Budowa chodników, sygnalizacji świetlnych, nowych przejść dla pieszych czy doświetlenie tych istniejących – te wszystkie inwestycje również potrzebują prac przygotowawczych i decyzji administracyjnych.

 

Drogi woj. lubelskiego w przygotowaniu. Na jakim jesteśmy etapie?

Systematycznie rozwijamy sieć dróg szybkiego ruchu w woj. lubelskim. Kierowcy korzystają już z tras ekspresowych z Lublina do Warszawy i do Rzeszowa, a przed nami kolejne ważne inwestycje, które poprawią bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Sieć dróg krajowych, zarządzanych przez lubelski oddział GDDKiA, liczy nieco ponad 1 tys. km, z czego 230 km to drogi ekspresowe. W kolejnych latach liczba ta powiększy się do ponad 500 km. Na etapie prac przygotowawczych są obecnie cztery odcinki „ekspresówek” o łącznej długości 28 km, w przetargu trzy odcinki (45 km), a w realizacji w trybie Projektuj i buduj 13 odcinków, w sumie ok. 220 km. 

S12 z Piask do Dorohuska   

W budowie jest już prawie 70 z 75 km tej trasy, a w przygotowaniu fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy.  

S17 z Piask do Hrebennego 

Cała trasa będzie miała długość ok. 125 km, z czego na etapie przygotowania są dwa odcinki. To 9 km trasy pomiędzy Łopiennikiem i Krasnymstawem, dla którego uzyskaliśmy decyzję środowiskową oraz ok. 12-kilometrowy Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, dla którego procedura ta jest w toku. Szukamy też wykonawców dla 2-kilometrowego odcinka S17 prowadzącego do planowanego terminala odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne – Rawa Ruska. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, wraz z możliwymi wariantami przebiegu drogi, uzyskanie decyzji środowiskowej oraz przygotowanie dokumentacji do przetargu w trybie Projektuj i buduj.    

A2 na wschód 

Przez woj. lubelskie przebiegać będzie ok. 60 km autostrady A2. Obecnie trwają prace na dwóch odcinkach od Łukowiska do Białej Podlaskiej. W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zadanie podzielone jest na trzy odcinki: 

1. Biała Podlaska – Kijowiec 
2. Kijowiec – Dobryń 
3. Dobryń – Kukuryki 

Dla dwóch odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie analizuje raporty środowiskowe, w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko. W III kwartale 2024 r. planujemy ogłosić przetargi na realizację robót na dwóch odcinkach. Termin jest uzależniony od uzyskania decyzji ZRID.  Prace związane z odcinkiem trzecim zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią. 

100 obwodnic i DK74 

W woj. lubelskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, planowanych jest siedem inwestycji. W ramach programu powstaną jednojezdniowe drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne i skrzyżowania.  

Pięć z obwodnic planowanych jest w ciągu drogi krajowej nr 74. Są to obwodnice Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa. Ich łączna długość to ponad 40 km, a ich realizacja ułatwi przejazd trasą pomiędzy ekspresową S19 w Janowie Lubelskim a przejściem granicznym z Ukrainą w Zosinie. Pozostałe dwie planowane są w ciągu DK82 (obwodnica Łęcznej) oraz w ciągu DK63/76 – obwodnica Łukowa. 

Obecnie trwa budowa obwodnicy Dzwoli (wraz z rozbudową DK74 między Janowem Lubelskim a Frampolem). Z kolei dla obwodnicy Gorajca trwa procedura zmierzająca do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Prace będą mogły się zacząć po jej wydaniu. Pozostałe inwestycji są na etapie prac przygotowawczych – dla każdej z nich przygotowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej.  

Dla obwodnicy Janowa Lubelskiego trwa procedura administracyjna zmierzająca do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Źródło informacji: GDDKiA