#IJHARSnaFerie – czyli nie dajmy się oszukać nie tylko podczas ferii w sklepie i restauracji
Bezpieczne ferie to także bezpieczny i świadomy swoich praw konsument – przypomina przed rozpoczynającą się zimową przerwą w zajęciach szkolnych Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) i podpowiada, w jaki sposób wybierać produkty spożywcze dobrej jakości i nie dać się oszukać.
IJHARS informuje o prawach konsumenta, o których warto zawsze pamiętać, a już zwłaszcza podczas wyjazdów, przy kupowaniu produktów spożywczych bądź korzystaniu z lokali gastronomicznych.
I tak: sprzedawca ma obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw. Warto zwracać uwagę na informacje na etykietach takie jak: nazwa, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia (określenia „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem” nie oznaczają tego samego!).
Przykładem produktu, którego nazwa została zarejestrowana przez Komisję Europejską jako chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), jest oscypek. Cały proces technologiczny, czyli produkcja, przetwarzanie i przygotowywanie takiego produktu odbywają się na określonym obszarze geograficznym. Nazw zarejestrowanych nie można zatem stosować dla przypadkowych produktów o zbliżonym składzie lub smaku. Podobnie jest z serami feta oraz halloumi. Jeśli wybieramy sałatkę z dodatkiem serów, to zwracajmy uwagę na nazwy typu ser „à la Feta” „à la Halloumi”, w stylu Feta”, „jak Halloumi”, itp.
IJHARS zwraca uwagę na chwyty marketingowe, które w wielu przypadkach mają za zadanie tylko „złapanie” klienta. Chodzi o zwroty typu: „manufaktury smaku”, „tradycyjne jadła”, „wiejskie” i „domowe” potrawy”.
Przy korzystaniu z usług gastronomicznych także nie należy sugerować się intrygującą nazwą dania, ale warto zwracać uwagę na skład potraw, w tym na zawarte w nich alergeny. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być dostępna dla każdego klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Dobrze zapoznać się z nią przed złożeniem zamówienia. Tak samo dostępna musi być informacja o cenie, wielkości porcji lub dania, które oferuje lokal.
Szczególną czujność konsumenci powinni zachować przy zamawianiu dań z serem, śmietaną itp., bowiem przetwory mleczne muszą być uzyskiwane wyłącznie z mleka. Dlatego też zwracajmy uwagę, że sosy śmietanowe muszą być przygotowane właśnie ze śmietany, a nie np. z proszku rozmieszanego z wodą. Produkty z opisem „z mleka owczego” lub „koziego” nie mogą zawierać mleka pochodzącego od innego gatunku zwierząt niż tego wskazanego w nazwie. Komunikaty typu „100 proc. mleka koziego” na takich produktach są błędne i nie powinny być stosowane.
Jeśli zamówiona zupa była zimna, ryba czy kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” – nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, kiedy np. nie smakowało zamówione danie.
IJHARS przypomina, że w wypadku wątpliwości co do jakości lub braku satysfakcji z kupionego towaru można to zgłosić do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontakt poniżej:
https://www.gov.pl/web/ijhars/wijhars
Pełna informacja na temat dobrych zasad postępowania przy kupowaniu produktów spożywczych znajduje się na stronie IJHARS: https://www.gov.pl/web/ijhars/ijharsnaferie-czyli-swiadomie-wybieram-jakosc2
FB: https://www.facebook.com/photo?fbid=577521005252708&set=pb.100089844398806.-2207520000
Instagram: https://www.instagram.com/p/DE5U_1Mp_ti/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Źródło informacji: PAP MediaRoom