zdenerwowany-człowiek

Osiem rzeczy, których Polacy najbardziej nie lubią w świętach


Przygotowania do świąt nie zawsze wywołują uśmiech na twarzy, potrafią skutecznie popsuć humor wielu Polakom. Co konkretnie? W badaniu Grupy INCO Polacy wskazali 8 rzeczy, które szczególnie ich irytują w okresie świątecznym. Prym wiodą tłumy w sklepach, które męczą niemal połowę społeczeństwa. Co czwarty Polak nie lubi przedświątecznych porządków, a dla 12 proc. zmorą jest kupowanie prezentów.


TOP8 rzeczy, których Polacy nie lubią w Świętach Bożego Narodzenia.


1. Tłumy w sklepach

Aż 47 proc. badanych uznało, że zakupy w przepełnionych centrach handlowych to największa zmora świąt. Co ciekawe, niechęć do zatłoczonych sklepów łączy nas niezależnie od płci, wieku, czy miejsca zamieszkania. W efekcie coraz więcej osób decyduje się na zakupy online, aby uniknąć stresu związanego z tłumami. Tendencja ta odzwierciedla również zmianę w sposobie przygotowań do świąt, z większym naciskiem na komfort i oszczędność czasu.

2. Przedświąteczne sprzątanie

Dla 26 proc. osób porządki to jedno z najmniej lubianych zadań. Ale można sobie to ułatwić. – Przedświąteczne porządki są jednym z głównych wyzwań dla wielu Polaków. Aby uniknąć nadmiaru stresu, warto rozłożyć obowiązki na kilka dni i zaangażować całą rodzinę. Można podzielić się pomieszczeniami, część zadań wykonać zdecydowanie wcześniej, a tzw. kosmetykę zostawić na ostatnią chwilę. Bo finalnie nie po to są święta, żebyśmy sprzątali, ale sprzątamy, aby cieszyć się magią świąt – wskazuje Agnieszka Augustyniak, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktowego, Grupa INCO.

3. Sprzątanie po przyjęciu świątecznym w domu

Zmorą 14 proc. ankietowanych jest bałagan po wizycie gości. Problem ten szczególnie dotyka gospodarzy, którzy spędzają wiele czasu nie tylko na organizacji spotkania, ale także na późniejszym sprzątaniu.

4. Kupowanie prezentów

Kupowanie prezentów świątecznych bywa źródłem stresu dla 12 proc. Polaków. W szczególności osoby powyżej 55. roku życia (14 proc.) oraz emeryci i renciści mają trudności z wyborem odpowiednich upominków. Może to wynikać z rosnącego poczucia presji, by obdarować bliskich czymś wyjątkowym, a także z obaw przed nietrafionymi wyborami. W tej grupie wiekowej stres często wiąże się także z ograniczonym budżetem. W odpowiedzi na te trudności można wybrać bezpieczniejsze opcje, takie jak karty podarunkowe.

5. Robienie zakupów spożywczych

Na kolejki i zamieszanie podczas robienia zakupów spożywczych przed świętami narzeka 11 proc. z nas. Konieczność kupienia konkretnych, świątecznych produktów, a także ewentualne braki w sklepach (szczególnie w przypadku zakupów na ostatnią chwilę) mogą potęgować stres.

6. Gotowanie i przygotowywanie potraw

Gotowanie i przygotowywanie bożonarodzeniowych potraw, choć nierozerwalnie związane z tradycją, dla 1 na 10 osób stanowi bardziej uciążliwy obowiązek niż przyjemność. To odczucie jest szczególnie powszechne wśród kobiet (12 proc.), ale również wśród mężczyzn (8 proc.). W odpowiedzi na ten trend coraz więcej rodzin decyduje się na kupowanie gotowych potraw, co pozwala zaoszczędzić czas i ograniczyć stres związany z kuchennymi przygotowaniami. Dzięki temu święta mogą być bardziej relaksujące, skoncentrowane na wspólnym czasie z bliskimi.

7. Zmywanie w czasie spotkań świątecznych

Zmywanie podczas świątecznych spotkań to obowiązek, który dla 9 proc. badanych stanowi problem. Szczególnie negatywnie odbierają tę czynność najmłodsi respondenci, w wieku od 18 do 24 lat, wśród których wskazało na to 15 proc.


8. Spotkania z rodziną

Choć spotkania z rodziną są jednym z ważniejszych elementów świątecznych tradycji, dla bardzo nielicznych (7 proc. badanych) bywają one męczące. Najczęściej wskazują na to osoby młodsze, w wieku od 18 do 34 lat, które mogą preferować bardziej aktywną formę spędzania czasu. W odpowiedzi na te trudności, można zdecydować się na krótsze wizyty lub spędzanie świąt w kameralnym gronie najbliższych, co pozwala ograniczyć napięcia i zmęczenie. Zdecydowana większość respondentów jednak (93 proc.) nie zalicza świątecznych spotkań rodzinnych do rzeczy, których nie lubią. Dla wielu jest to jedna z głównych atrakcji i przyjemności w Boże Narodzenie.

METODOLOGIA BADANIA
Badanie zlecone przez Grupę INCO zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie liczącej N=1149 respondentów. Kwoty zostały dobrane wg reprezentacji w badanej populacji osób dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-25 listopada 2024. Metoda: CAWI.
***
GRUPA INCO to jeden z najbardziej znanych polskich producentów chemii gospodarczej, nawozów ogrodniczych i opakowań z tworzyw sztucznych, który z powodzeniem działa również na rynku nieruchomości. Spółka została założona w 1947 roku i reprezentuje wyłącznie rodzimy kapitał prywatny. W zakładach zlokalizowanych w Górze Kalwarii, Suszu, Izabelinie, Koniecpolu i Borowie, zatrudnia ponad 700 osób. Spółka jest właścicielem wielu popularnych marek takich jak Ludwik, który w tym roku obchodzi 60. urodziny, oraz Biostar Cleaning Products, Buwi, Florovit czy Azofoska. Dzięki konsekwentnym inwestycjom we własną infrastrukturę oraz innowacyjnym i proekologicznym technologiom firma utrzymuje wysoką jakość swoich produktów oraz stale rozwija ich portfolio. Asortyment wytwarzany przez GRUPA INCO doceniany jest zarówno w kraju, jak i za granicą.