sklep-online

Outsourcing logistyczny – jakie ma znaczenie dla e-commerce?

W miarę wzrostu wymagań konsumentów na rynku e-commerce, właściciele sklepów internetowych szukają coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, aby sprostać ich potrzebom. Sięgają więc między innymi po nowe technologie, ale także po atrakcyjne modele biznesowe, pozwalające przenieść część obowiązków na zewnętrznych wykonawców. W taki sposób działa na przykład outsourcing w logistyce. Na czym dokładnie polega i kiedy warto się na niego zdecydować?

Na czym polega outsourcing logistyki?

Outsourcing logistyczny dla e-commerce polega na przeniesieniu odpowiedzialności za magazynowanie towarów i realizację zamówień na zewnętrznego operatora. Świadczy on zazwyczaj szerokie usługi w zakresie 3PL (third party logistics), wyręczając właściciela sklepu internetowego między innymi w:

• przyjmowaniu dostaw,
• kontrolowaniu towaru,
• składowaniu produktów,
• monitorowaniu stanów magazynowych,
• kompletowaniu i pakowaniu zamówień,
• wysyłce towarów i obsłudze zwrotów.

Dokładny zakres obowiązków firmy logistycznej zależy jednak od specjalizacji oraz modeli, w jakich działa.

Outsourcing logistyczny – jakie ma znaczenie w branży e-commerce?

Logistyka kontraktowa odgrywa coraz większą rolę w branży e-commerce. Szacuje się, że już teraz korzysta z niej około 30% sklepów internetowych, a wkrótce w takim modelu biznesowym ma działać większość sprzedawców na rynku. Trudno dziwić się takim trendom – za sprawą outsourcingu przedsiębiorcy mogą zoptymalizować koszt i czas pracy, a jednocześnie podnieść jakość obsługi klienta.

Powierzając logistykę sklepu internetowego doświadczonemu operatorowi, sprzedawca może zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku i wydajność biznesu. Nie musi samodzielnie zajmować się magazynowaniem i obsługą zamówień, co pozwala mu zwiększyć sprzedaż. Uzależnia również ponoszone koszty od generowanych przychodów, redukując w ten sposób ryzyko inwestycyjne.

Z jakimi korzyściami wiąże się outsourcing logistyczny?

Zalety outsourcingu logistyki dla e-commerce wynikają przede wszystkim z doświadczenia i profesjonalizmu operatora, z którym podejmuje się współpracę. Należy więc dobrze zastanowić się nad jego wyborem. Takie firmy outsourcingowe, jak na przykład M.B.B. Logistics zapewnią między innymi:

• dostęp do zaawansowanych technologii – pozwalających magazynować nawet najbardziej wymagające towary w odpowiednich warunkach,
• możliwość optymalizacji wydatków dzięki zamianie kosztów stałych na koszty zmienne, uzależnione od przychodów,
• skrócenie czasu realizacji zamówień, które przekłada się na zwiększoną satysfakcję klientów,
• oszczędność czasu – przekazując procesy logistyczne zewnętrznemu operatorowi, można je częściowo zautomatyzować i zyskać sporo czasu, który można przeznaczyć na inne aspekty biznesu.

Jakie są potencjalne ryzyka związane z outsourcingiem logistyki?

Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług operatora logistycznego, należy poznać także wady outsourcingu. Najważniejszą z nich jest niewątpliwie utrata kontroli nad kluczowymi dla firmy procesami. Przenosząc odpowiedzialność za magazynowanie i obsługę zamówień na zewnętrznego wykonawcę, w rzeczywistości można pozbawić się wpływu na jakość świadczonych usług.

Można to oczywiście uznać za zagrożenie jedynie wtedy, gdy do współpracy wybiera się niewłaściwą firmę outsourcingową.

Outsourcing usług logistycznych – kiedy warto rozważyć takie rozwiązanie w swojej firmie?

Na outsourcing logistyki magazynowej najlepiej zdecydować się wtedy, gdy przestaje się nadążać z samodzielną obsługą zamówień w sklepie internetowym lub szuka się sposobów na optymalizację budżetu firmy. Jest to najlepsze rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które każdego miesiąca notują całkiem inne wyniki finansowe lub nie są jeszcze gotowe na inwestycję we własną infrastrukturę logistyczną.

Jeśli prowadzony jest średniej wielkości sklep internetowy, można zainteresować się takimi usługami jak:

• fulfillment dla e-commerce,
• dropshipping,
• cross-docking,
• FBA&FBM dla Amazona.

Warto wybrać więc model logistyczny, który najlepiej będzie odpowiadał potrzebom biznesowym i specyfice prowadzonego biznesu. Następnie należy skontaktować się z doświadczonym operatorem – takim jak wspomniany już M.B.B. Logistics. W ten sposób można zyskać zaufanego partnera, który pomoże zwiększyć wydajność firmy i zoptymalizować koszty jej prowadzenia.

Źródło informacji: M.B.B. Logistics