• Potwierdza to badanie Automarket.pl – aż 33% respondentów jest zainteresowanych hybrydą w perspektywie 5 lat.
• Klienci platformy sukcesywnie kupują coraz więcej aut z napędem hybrydowym. Obecnie stanowią one ponad 10% całości sprzedaży, wobec niecałych 7% w 2023 roku.
• Zawieszenie programu dopłat do aut bateryjnych może wpłynąć na różnice w cenach e-pojazdów i hybryd, a co za tym idzie pobudzić zainteresowanie tymi drugimi.
Polacy stawiają na nowoczesne technologie, także w motoryzacji. Od stycznia do lipca 2024 r. liczba nowych rejestracji pojazdów elektrycznych wzrosła o 20% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 r. Rejestracje pojazdów hybrydowych (PHEV) zwiększyły się o prawie 33%, czyli o niemal 3 tys. sztuk.
Podobne trendy widać w całej Europie. W czerwcu 2024 r. samochody elektryczne stanowiły ponad 14% rynku motoryzacyjnego w UE. Udział pojazdów hybrydowych wzrósł z kolei z 24% do prawie 30% (dane ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów).
Badania Automarket.pl wskazują, że hybryda jest uważana za dobrą opcję na przyszłość
Również z badań przeprowadzonych przez PBS na zlecenie Automarket.pl* wynika, że kierowcy coraz częściej szukają aut z silnikiem hybrydowym. Szczególnie wówczas, kiedy zakup planują za kilka lat. Aż 33% pytanych, którzy o zmianie samochodu myślą w perspektywie 5 lat, stawia właśnie na hybrydy.
„Nasze badania pokazują, że samochody hybrydowe zdobywają coraz większe uznanie wśród kierowców. Wierzymy, że ich popularność będzie rosła, ponieważ są one nie tylko oszczędne i trwałe, ale także pełne innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Hybrydy łączą zalety silników spalinowych i elektrycznych, oferując niższe zużycie paliwa, mniejsze emisje dwutlenku węgla oraz cichszą i bardziej komfortową jazdę. Szczególnie w warunkach miejskich zalety takich silników są nie do przecenienia” – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl, należącej do PKO Leasing.
„Na platformie Automarket.pl sukcesywnie zwiększamy ofertę hybryd. Obecnie mamy dostępnych ponad 200 nowych samochodów z tym rodzajem napędu, które można nabyć w atrakcyjnym finansowaniu – leasingu lub wynajmie długoterminowym. Ponadto regularnie poszerzamy naszą ofertę używanych pojazdów hybrydowych, których liczba wynosi już blisko 300” – dodaje Tomasz Otto.
Sprzedaż hybryd na platformie należącej do PKO Leasing wzrosła w 2024 r. o ponad 3 p.p. w stosunku do 2023 r. i sięgnęła blisko 400 sztuk. W przypadku aut elektrycznych zwiększyła się o 0,5 p.p. W tym roku hybrydy stanowią już ponad 10% pojazdów przekazywanych kierowcom. Aż 58% jest finansowana w formie najmu długoterminowego. W przypadku elektryków dominuje leasing – 56%.
Kierowcy doceniają przede wszystkim małe spalanie aut typu z napędem hybrydowym. Aż 72% respondentów przebadanych przez Automarket.pl wskazuje na to jako czynnik ważny przy wyborze pojazdu. Wyżej jest tylko cena, która jest istotna dla 82% badanych.
Dla prawie 70% zainteresowanych zakupem samochodu istotne są koszty napraw i serwisu przyszłego auta. Tu także hybrydy mają swoje przewagi. Dzięki temu, że silnik elektryczny przejmuje część pracy systemu napędowego, części mechaniczne silnika spalinowego zużywają się wolniej. To oznacza mniej awarii i niższe koszty serwisowania. Właściciele hybryd mogą więc cieszyć się większą niezawodnością swoich aut oraz mniejszymi wydatkami na naprawy.
„Przerwa” w dofinansowaniu elektryków to paliwo dla pojazdów z napędem hybrydowym
Cena, która w opinii 8 na 10 badanych przez Automarket.pl jest najważniejsza przy wyborze samochodu, w najbliższym czasie może w jeszcze większym stopniu podbić notowania pojazdów hybrydowych.
„W związku z zawieszeniem od września dopłat do aut elektrycznych w ścieżce leasingowej samochody hybrydowe mogą zyskać. Są oszczędniejsze niż tradycyjne modele spalinowe, jednocześnie trwałe i bardzo zaawansowane technicznie. Stanowią wygodny kompromis, łącząc zalety e-pojazdów i aut konwencjonalnych, a rozwój technologii stale poprawia ich parametry” – mówi Tomasz Otto z Automarket.pl.
* Badanie preferencji zakupowych dot. zakupu pojazdów. Agencja badawcza PBS Sp. z o.o. na zlecenie „Automarket”. Badanie realizowane techniką CAWI. Próba badawcza n=1, 132 wywiadów w populacji internautów, kwoty na podstawowe zmienne demograficzne: płeć, wiek oraz wielkość miejscowości.
Źródło informacji: PKO Leasing