Polski projekt w oficjalnych wytycznych Komisji Europejskiej
Ogłoszone rekomendacje zostały przeanalizowane pod kątem zgodności ze strategią UE na rzecz praw dziecka, Konwencją ONZ o prawach dziecka, Celami Zrównoważonego Rozwoju, a także z postulatami międzynarodowych organizacji, takich jak WHO, OECD i UNESCO.
Wśród rekomendowanych wartościowych narzędzi do wdrażania programów edukacyjnych znalazł się polski projekt edukacyjny – ABC Empatii. Jego celem jest rozwijanie u dzieci umiejętności empatycznych, kształtowanie postaw szacunku oraz zrozumienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Najmłodsi uczą się odpowiedniego języka, rozumieją, które określenia mogą być obraźliwe, i przede wszystkim uczą się empatii – zdolności do rozumienia innych i współodczuwania. Projekt dąży do eliminacji barier i stereotypów, zmieniając negatywne postawy i sposób myślenia społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami. Został skonsultowany i przygotowany we współpracy z 20 organizacjami społecznymi, specjalizującymi się w konkretnych niepełnosprawnościach czy schorzeniach (m.in. Fundacja Avalon, Autyzm Up, Polski Związek Niewidomych, Fundacja Anny Dymnej “Mimo Wszystko” czy Fundacja dla Dzieci z Cukrzycą). Jest dostępny w czterech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej i ukraińskiej. Aktualnie jest obecny w 2148 przedszkolach i szkołach podstawowych w Polsce, 58 szpitalach i 56 państwach na świecie.
Wykluczenie społeczne dzieci
Wykluczenie społeczne dzieci to problem, z którym musimy się zmierzyć jako społeczeństwo. Edukacja na temat różnych form niepełnosprawności, specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz chorób jest kluczowa w zapobieganiu nienawiści i przemocy rówieśniczej. Obawy przed nieznanym i odmiennością, często wynikające z nietolerancji przyswajanej z otoczenia, mogą prowadzić do izolacji i wykluczenia dzieci.
W obecnej sytuacji geopolitycznej szczególnie istotne staje się zrozumienie i wsparcie dla dzieci uchodźców. Wojna za wschodnią granicą sprawia, że wiele dzieci musi uciekać przed konfliktem i biedą, szukając schronienia w innych krajach. Edukacja i integracja tych dzieci w nowych społecznościach nie tylko pomagają im w adaptacji, ale także uczą lokalne społeczności otwartości i akceptacji różnorodności.
Edukacja włączająca profilaktyką zaburzeń psychicznych u dzieci
Z danych WHO wynika, że w 2020 r. depresja była drugą najczęściej występującą chorobą na świecie, a do 2030 r. może to być najczęściej występujące schorzenie. Przemoc rówieśnicza, według wielu obecnych badań, jest główną przyczyną depresji wśród dzieci i młodzieży oraz prób samobójczych. Edukacja i przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej zapobiegają wielu zaburzeniom psychicznym i chorobom.
W ramach ewaluacji projektów prowadzonych przez Czepczyński Family Foundation zauważono, że nauczyciele oprócz waloru edukacyjnego, często wspominają o walorach profilaktycznych. Zmiana postaw u dzieci, w tym zbudowanie przestrzeni do wzajemnej pomocy i reagowania na potrzeby innych dzieci, stały się odpowiedzią na zagrożenia płynące z ich braku. Profilaktyka zdrowotna w projektach realizowanych przez CFF jest postrzegana jako kompleksowy system działań, które mają na celu edukację zarówno nauczycieli, jak i dzieci. Fundacja kładzie również duży nacisk na wsparcie edukacyjne rodziców, oferując im narzędzia do inicjowania rozmów z dziećmi oraz z opiekunami. Ważnym elementem tych działań jest zwiększanie kompetencji i pewności nauczycieli w zakresie ich zdolności do reagowania i udzielania wsparcia dzieciom w sytuacjach kryzysowych, takich jak problemy ze zdrowiem psychicznym. Takie podejście stwarza realne szanse na wsparcie nie tylko dzieci, ale także całych rodzin, co przyczynia się do lepszego radzenia sobie z trudnościami i zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu w przezwyciężaniu problemów.
Parlament Europejski o integracji i zdrowiu psychicznym dzieci
Edukacja włączająca dzieci jest kluczowa dla budowania społeczeństwa opartego na równości i integracji. Daje każdemu dziecku szansę na rozwój, niezależnie od jego indywidualnych cech czy potrzeb. Ta idea przyświecała wszystkim uczestnikom debaty zorganizowanej w kwietniu przez Parlament Europejski, która skupiła się na wyzwaniach związanych ze zdrowiem psychicznym oraz roli edukacji w promowaniu dobrostanu w szkołach. W trakcie debaty, projekt ABC Empatii został szeroko omówiony jako wzór najlepszych praktyk w zakresie edukacji włączającej i promowania zdrowia psychicznego dzieci. Uczestnicy konferencji podkreślali jego znaczenie w rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów oraz w profilaktyce zaburzeń psychicznych.
Źródło informacji: Czepczyński Family Foundation