Polskie startupy na drodze do międzynarodowego sukcesu
Obecnie na polskim rynku działa ponad 3,3 tysiąca startupów. Mimo że, wiele z tych firm jest w początkowej fazie rozwoju, polski rynek ma potencjał, aby zyskać znaczącą pozycję na arenie międzynarodowej. W ostatnich latach szczególnie widoczny jest wzrost startupów z sektorów medycznego, e-commerce oraz edukacji, które razem obejmują 43% rodzimego rynku. Jednakże, pojawia się również nowa fala innowacji w dziedzinach takich jak robotyka czy budownictwo.
Według raportu „Rynek Akceleracji w Polsce”, tylko około 20% startupów funkcjonuje na rynku dłużej niż 5 lat, a jedynie 3% przetrwało ponad 10 lat. Istnieje więc potrzeba dalszego rozwoju infrastruktury wsparcia, zapewnienia dostępu do finansowania i mentorów. Bowiem, kluczowymi czynnikami sukcesu startupów są: klarowny plan działania, skuteczny marketing, zdolność przekonania inwestorów, dokładne przemyślenie etapów realizacji projektu i zdobycia klienta oraz prognozy zwrotu z inwestycji.
W polskim ekosystemie startupów znajdują się firmy, które mają realną szansę na międzynarodowy sukces. Eksperci w trakcie selekcji najlepszych inicjatyw, które przekraczają próg konkursów dla startupów, napotykają na przedsiębiorstwa o międzynarodowym zasięgu.
– Jednym z ostatnich perełek, które miałem przyjemność poznać, był startup, który stworzył rewolucyjne urządzenie do badań serca. To innowacyjne podejście drastycznie zmniejsza czas badania, jednocześnie oferując szerszą perspektywę diagnozy. Co istotne, przedsiębiorstwo to opatentowało swoje osiągnięcie i nawiązało współpracę z wieloma klinikami na całym świecie, które przekazały im cenne opinie zwrotne, potwierdzając wyjątkowość ich rozwiązania. Warto podkreślić, że jest to polska firma, która wyróżnia się swoim pomysłem na międzynarodowej arenie. Kolejnym fascynującym przykładem jest startup, który zrewolucjonizował pracę prawników poprzez stworzenie programu umożliwiającego znacznie szybszą analizę dokumentów. Dzięki temu narzędziu czas, który prawnicy muszą poświęcić na tę czynność, uległ znacznemu skróceniu. Obecnie ten startup odnosi sukcesy i generuje zyski, a jego innowacyjne podejście jest bezprecedensowe na światowym rynku. To dowód na to, że Polska jest źródłem nie tylko znakomitych pomysłów, ale także prężnie funkcjonujących przedsięwzięć, które aspirują do osiągnięcia sukcesu zarówno na krajowym, jak i międzynarodowym poziomie. – podkreśla Artur Orzełowski, psycholog biznesu i twórca Akademii Inwestora.
Boom na AI. Jak korzystać z potencjału, który daje sztuczna inteligencja?
W ostatnich latach zaobserwowano dynamiczny wzrost inwestycji w startupy wykorzystujące sztuczną inteligencję. Najwięksi gracze technologiczni, tak jak Microsoft, Amazon czy Google, prześcigają się w tym zakresie. Według danych zebranych przez PitchBook za rok 2023, w samym roku 2023 odnotowano blisko 700 transakcji inwestycyjnych związanych z sektorem AI, co stanowiło kwotę 29,1 miliarda dolarów. Ta imponująca suma jest o 260% wyższa niż inwestycje w roku 2022.
Inwestycje w startupy, które wykorzystują sztuczną inteligencję, w wielu przypadkach są trafną decyzją. W tych przedsięwzięciach zachodzi wiele procesów, które są skutecznie wspierane przez sztuczną inteligencję. Obserwujemy różnorodne startupy działające w branży medycznej, budowlanej czy edukacyjnej. Widać, że założyciele tych startupów potrafią sprawnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji. Jednakże, ważne jest, aby twórcy nie opierali całego projektu wyłącznie na sztucznej inteligencji.
– Sztuczna inteligencja powinna stanowić jedynie wsparcie dla naszych koncepcji, a nie zastępować ich. Obserwuję, że niektórzy twórcy startupów, wciąż nie do końca przemyślanych, opierają swoje projekty na tej jednej technologii, nie mając jasnego planu na przyszłość. Takie rozwiązania nie są zalecane. Zamiast tego, zachęcam do traktowania sztucznej inteligencji jako narzędzia, które może wspomóc naszą wizję biznesową i działać jako katalizator dla pomysłów. W ten sposób możemy wykorzystać jej potencjał jako jeden z elementów naszego sukcesu w biznesie oraz rozwoju startupu. – dodaje Artur Orzełowski.
Innowacje poza sztuczną inteligencją
Powszechne jest przekonanie, że innowacje związane ze sztuczną inteligencją są kluczowe. Jednakże, często widzimy, że technologie nie muszą być skomplikowane, by być genialnymi Niektóre rozwiązania mogą wydawać się oczywiste dopiero w momencie ich wdrożenia, choć wcześniej nie przyszły nikomu do głowy.
– Tak właśnie było w przypadku startupu, który zmienił sposób kolportażu ulotek. Zamiast tradycyjnych ulotek, wprowadzono nagrywanie procesu kolportażu na kamerę. To rozwiązanie nie wymagało wykorzystania zaawansowanej sztucznej inteligencji, lecz po prostu było praktycznym sposobem na rozwiązanie problemu. Często widujemy technologie, które nie są skomplikowane, jak na przykład narzędzia wykorzystywane w energetyce. Przykładowo, jeden ze startupów wprowadził prosty, lecz genialny pomysł dotyczący naprawy słupów wysokiego napięcia. To urządzenie pozwala skrócić czas naprawy, eliminując konieczność wyłączania prądu w całej gminie czy mieście. Jest to przykład zastosowania prostej technologii elektrycznej, stworzonej przez człowieka, który spędził całe życie pracując w branży energetycznej i doskonale zna jej wyzwania. – wyjaśnia Artur Orzełowski.
Sukces startupów nie zawsze zależy od wykorzystania sztucznej inteligencji czy najnowszych technologii. Kluczowym elementem często jest samo rozwiązanie problemu, które trafnie odpowiada na konkretne potrzeby rynku. Nawet proste, ale skuteczne oraz innowacyjne pomysły mogą przynieść znaczący sukces, jeśli zyskują aprobatę społeczną i spełniają rzeczywiste potrzeby.
Więcej informacji: www.akademiainwestora.eu