Zdjęcie kilkorga par rąk trzymających kolorowe puzzle.

Szacunek pracodawcy ważniejszy niż pensja – generacje Z, Y i X o dopasowaniu do pracy: raport

Raport pokazuje, że na późniejsze dopasowanie i satysfakcję z życia zawodowego w bardzo dużym stopniu wpływa bliskie środowisko i osoby, które kształtują nasze przekonania. 

Z badania wynika, że to rodzice mają decydujący wpływ na wybór pierwszego zawodu – niemal 30 proc. pracowników ze wszystkich pokoleń wskazało ich jako głównych doradców w wyborze ścieżki zawodowej. Na drugim miejscu znaleźli się przyjaciele i znajomi (21 proc.), a na trzecim partnerzy (15 proc.). Jednak mimo ogólnie pozytywnej oceny wpływu rodziców, co piąty pracownik biurowy żałuje, że posłuchał ich rad przy wyborze profesji. Symptomatycznym jest, że w branży IT ten odsetek wynosi tylko 11 proc. 

Oczekiwania kontra rzeczywistość 

Respondentów zapytano też o poziom realizacji zawodowych wyobrażeń z przeszłości. Wyniki wskazują na dużą różnorodność doświadczeń pracowników w odniesieniu do ich początkowych ambicji i rzeczywistych osiągnięć zawodowych. Badani niemal po równo podzielili się na tych, których kariera przerosła pierwotne oczekiwania (30 proc.), tych, którzy osiągnęli mniej więcej to, co sobie wyobrażali (31 proc.) i tych, którzy osiągnęli zawodowo mniej, niż przewidywali (32 proc.). Zaledwie 7 proc. pracowników odpowiedziało, że nie miało żadnych wyobrażeń o swojej ścieżce zawodowej. 

Żal zawodowy, czyli co poświęcamy dla kariery?

Ponad jedna trzecia pracujących deklaruje, że musiała poświęcić coś ważnego dla swojej kariery zawodowej (34 proc.). Przede wszystkim czas na pasje, hobby, sport (53 proc.), zdrowie psychiczne i równowagę emocjonalną (47 proc.), a także życie towarzyskie i relacje z przyjaciółmi (38 proc.). Wśród sfer, które ucierpiały na zbytnim zaangażowaniu w pracę zawodową, na równi znalazły się też relacje z partnerem/partnerką i zdrowie fizyczne (po 35 proc.), rozwój osobisty wskazało 33 proc. respondentów, a czas dla dzieci – 32 proc. Smutnym wnioskiem jest, że jedna czwarta pracowników poświęciła swoje marzenia – chcieli zajmować się zawodowo czymś zupełnie innym. 

Zawiedzione ambicje lub wyrzeczenia w imię sukcesu zawodowego często wiążą się z poczuciem żalu. Respondenci najbardziej żałują tego, że dla pracy poświęcili czas z dziećmi (66 proc.), zdrowie mentalne (65 proc.) oraz jakość relacji z partnerką/partnerem (63 proc.). Choć postrzeganie poświęcenia dla pracy było porównywalne we wszystkich grupach wiekowych i branżach, to badanie wykazało, że to Milenialsi mają największą skłonność do wyrzeczeń dla kariery. Mniej są w stanie poświęcić Zetki oraz najstarsze Iksy.

Spojrzenie w przyszłość i amortyzacja kariery

Chcąc zbadać nastroje pracujących w niepewnych czasach, twórcy raportu zapytali też pracowników o to, jak widzą swoją przyszłość zawodową. Okazuje się, że prawie dwie trzecie respondentów patrzy na nią optymistycznie, przy czym większy entuzjazm wyrażają pokolenia Z i Y, osoby z krótszym i średnim stażem pracy oraz pracownicy zajmujący wyższe stanowiska i otrzymujący wyższe wynagrodzenia. W przeciwieństwie do nich, starsi pracownicy z pokolenia X, osoby z dłuższym stażem oraz zarabiający mniej częściej wykazują neutralne lub pesymistyczne podejście. Szczególnie pozytywnie na swoją przyszłą karierę patrzą pracownicy z branży IT, którzy również częściej deklarują konkretne plany zawodowe i wiarę w ich realizację. Ponadto ponad połowa wszystkich badanych ma jasno sprecyzowane cele zawodowe, a ponad 40 proc. spodziewa się wzrostu wynagrodzenia w najbliższym czasie oraz wie, co będzie robić zawodowo za trzy lata.

Jednak dynamicznie zmieniający się rynek pracy, tak zależny od zmian gospodarczych, kryzysów geopolitycznych czy błyskawicznego rozwoju technologii generuje też obawy co do przyszłości zawodowej. Połowa badanych obawia się utraty pracy, a ponad 40 proc. uważa, że „utknęła” zawodowo. Odpowiedzią na tego typu niepokoje jest amortyzacja kariery (ang. career cushioning), czyli trend polegający na przygotowaniu planu awaryjnego na wypadek utraty pracy lub po prostu wzmocnieniu swojej pozycji na rynku pracy. Okazuje się, że ponad dwie trzecie pracowników podejmuje działania w celu poprawy sytuacji zawodowej – częściej są to kobiety, młodsze pokolenia, specjaliści z sektora IT, a także osoby na stanowiskach menadżerskich i o wyższych dochodach. Działania, jakie podejmują, to głównie: samodzielne poszerzanie wiedzy, nauka języków, zdobywanie nowych kompetencji poprzez darmowe kursy lub szkolenia.

„Ciągły rozwój nowych technologii i towarzyszące temu zjawiska automatyzacji, coraz szersze zastosowania sztucznej inteligencji wpływają na przemodelowanie spojrzenia na potrzeby rynku pracy przyszłości. Nieuchronne staje się zanikanie części zawodów oraz duża nieprzewidywalność co do tego, jakie stanowiska będą się pojawiać w strukturach firm w przyszłości. Kluczem do odnalezienia się w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości będą kompetencje osobiste związane m.in. z funkcjonowaniem społecznym w różnorodnych zespołach, zdolność do szybkiego uczenia się, umiejętność dostosowania się do zmian, odporność na stres czy kreatywne myślenie. Wśród osób zarządzających zespołami poszukiwane będzie empatyczne przywództwo oraz sprawne wykorzystanie potencjału zespołów w połączeniu z technologią” – mówi Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w ManpowerGroup.

Raport jest główną osią kampanii promującej nowe narzędzia cyfrowe na portalu pracy rocketjobs.pl – Profil Kandydata pozwalający aplikującym na zarejestrowanie się w bazie rocketjobs.pl oraz Bazę dopasowanych talentów, umożliwiającą pracodawcom natychmiastowy dostęp do profili kandydatów, którzy najlepiej odpowiadają na wymagania zawarte w ich ogłoszeniu o pracę. W ramach działań promocyjnych marka wyprodukowała też wspólnie z warszawskim Klubem Komediowym cykl sześciu spektakli komediowych, których scenariusze oparte są na treściach z raportu.

Pełna wersja raportu dostępna jest do pobrania pod adresem jakpracowacbyniezalowac.pl, a bilety na spektakle dostępne do kupienia na stronie Klubu – https://komediowy.pl/spektakl/jak-pracowac-by-nie-zalowac-impro-z-rocketjobs-pl-justjoin-it/

Charakterystyka próby badawczej

Badanie na próbie 1500 pracowników biurowych zostało zrealizowane przez agencję WiseRabbit metodą ilościową w lipcu i sierpniu 2024 roku. W grupie docelowej znalazły się kobiety i mężczyźni, przedstawiciele pokolenia Z (19-27 lat), pokolenia Y (28-44 lata) i pokolenia X (45-59 lat), którzy pracowali co najmniej rok (praca umysłowa/biurowa) w firmach zlokalizowanych w miastach w Polsce. Grupa badawcza była podzielona na przedstawicieli sektora IT i white collars (z branż wymagających pracy umysłowej: marketing, sprzedaż, HR, finanse, inżynieria, design etc.). Grupa IT stanowiła 35 proc. badanych, a white collars – 65 proc. W związku z dużą różnorodnością grupy white collars podzielono ją na pięć podgrup:

• sprzedaż/marketing/HR,

• administracja/edukacja,

• inżynieria/logistyka,

• finanse/prawo,

• architektura/design.

Próba badawcza zróżnicowana była również pod względem wielkości miejsca zamieszkania, etapu życiowego, w tym sytuacji osobistej czy posiadania dzieci (oraz ich wieku). W badaniu wzięły udział osoby na różnych stanowiskach o zróżnicowanym poziomie dochodów.

Portale pracy

rocketjobs.pl to horyzontalny portal z ofertami pracy z obszaru najbardziej przyszłościowych i innowacyjnych branż m.in. marketingu, sprzedaży, finansów, inżynierii, HR, Business Intelligence & Data i logistyki. W 2024 roku platforma poszerzyła swoją ofertę o ogłoszenia rekrutacyjne m.in. z sektora ochrony zdrowia czy HoReCa. 

justjoin.it to lider wśród portali z ofertami pracy dla branży IT & tech w Polsce. Oferuje dostęp do setek tysięcy ogłoszeń w takich kategoriach jak JavaScript, DevOps, AI/Machine Learning, testing, PM i wiele innych.

Portale wyróżnia największy odsetek ofert z widełkami finansowymi na rynku (ok. 40 proc.), miesięcznie odwiedza je już niemal 1 mln kandydatów, a z usług spółki korzysta kilkanaście tysięcy firm poszukujących najlepszych pracowników z obszaru IT oraz white collar na całym świecie. Job boardy oferują swoim klientom również dostęp do kilkudziesięciotysięcznej aktualnej bazy dopasowanych talentów. Według prestiżowego rankingu Financial Times FT1000 2024, rocketjobs.pl i justjoin.it to najszybciej rozwijające się portale pracy w Europie. Spółka znalazła się także w pierwszej dziesiątce konkursu Deloitte Technology Fast 50 CE 2023 w kategorii najdynamiczniej rosnących młodych firm technologicznych w CE. 

Źródło informacji: Just Join IT Sp. z o.o.