zakupy-e-commerce

Wykorzystanie AI w e-commerce obniża koszt wysyłki o 20 proc.

Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija – już 79 proc. konsumentów dokonuje zakupów online. Jednocześnie co drugi z nich deklaruje, że robiłby to znacznie częściej, gdyby redukcji uległy koszty i czas dostaw. „Dlatego przyszłość tej branży wiąże się z nowoczesnymi technologiami, takimi jak AI czy big data, które już dziś w dużej mierze kształtują cenę oraz efektywność wysyłki towarów do klienta” – komentuje Daniel Nicolae, współzałożyciel Innoship, technologicznej platformy do zarządzania dostawami, będącej częścią grupy Alsendo.

Według badań Strategy&Polska do 2027 roku wartość rynku e-commerce w naszym kraju wzrośnie o ponad 94 mld zł (do 187 mld zł). Dynamika rozwoju tej branży ma oczywiste uzasadnienie: internet umożliwia bowiem łatwy dostęp do produktów z całego świata i znacznie usprawnia sprzedaż międzynarodową. Rynek e-commerce będzie ewoluował w kierunku większej internacjonalizacji handlu oraz zwiększenia aktywności sprzedażowej sklepów poza krajem ich pochodzenia.

„Jest to trend globalny, jednak w Polsce osiągnie on wyjątkową dynamikę, przede wszystkim z racji posiadania przez nią dużego rynku wewnętrznego, a także szczególnego położenia kraju na mapie kontynentu: na skrzyżowaniu nie tylko europejskich, ale też światowych szlaków handlowych i komunikacyjnych. Podobne czynniki warunkują błyskawiczny rozwój e-commerce także w Rumunii, w której powstała nasza marka” – tłumaczy Daniel Nicolae z Innoship, firmy technologicznej oferującej tysiącom sklepów internetowych narzędzia do optymalnego dostarczania produktów do klientów. 

Ekspert zaznacza, że coraz więcej konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupowych w sieci kieruje się dostępnością zróżnicowanych sposobów odbioru towaru (przez kuriera, w paczkomacie, wybranym punkcie handlowym etc.). W związku z tym sklepy internetowe nie mogą wiązać się dziś wyłącznie z jednym, a nawet kilkoma operatorami logistycznymi, lecz powinny udostępniać klientom praktycznie wszystkie możliwe opcje. To właśnie zadanie nowoczesnych technologii, gdyż odpowiednie oprogramowanie pozwala na automatyczną alokację wysyłek ze sklepów do przewoźników, na podstawie wybranych przez klienta końcowego kryteriów, takich jak cena usługi, czas realizacji, dodatkowe preferencje. Dzięki temu finalny koszt wysyłki do klienta może zostać zredukowany nawet o 20 proc. 

Taki system stanowi źródło cennych informacji, służących do optymalizacji wydatków na podstawie big data. W ten sposób możliwa staje się analiza każdej pojedynczej faktury, by w przyszłości wyeliminować zbędne koszty. Kolejnym atutem jest ciągła analiza wydajności poszczególnych dostawców, a w rezultacie – poprawa efektywności i terminowości dostarczania produktów kupowanych online.

Wszystkie podmioty tworzące rynek e-commerce muszą w swoich działaniach zwracać uwagę na wciąż zmieniające się przyzwyczajenia i oczekiwania konsumentów. Obecnie zauważamy, że pragną oni zatarcia się granicy pomiędzy zakupami online a wizytą w sklepie stacjonarnym. Dotyczy to również czasu, w jakim opłacony produkt trafi do ich rąk” – wyjaśnia Viorela Lucescu, kierowniczka działu marketingu w Innoship.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w e-commerce nie tylko redukuje liczbę nieefektywnych dostaw i wskaźnik zwrotów, ale również pozwala gromadzić dane potrzebne do analizy trendów rynkowych.  

Z punktu widzenia sklepów internetowych ogromnym wyzwaniem pozostaje m.in. sprawne zarządzanie zapasami. Nadwyżki prowadzą do nieoptymalnego wykorzystania powierzchni magazynowej, a niedobory opóźniają dostawę lub powodują brak asortymentu sprzedaży. Natomiast oprogramowanie, działające na podstawie sztucznej inteligencji, umożliwia skuteczne zarządzanie zapasami przy uwzględnieniu: czasu realizacji dostaw, zapotrzebowania klientów, historii sprzedaży. AI jest w stanie zredukować ponoszone w tym obszarze koszty nawet o 15 proc. 

Na efektywność dostaw ma wpływ cały szereg czynników: od tych prozaicznych jak pogoda, po wielkoskalowe, np. inflacja, zmiany na rynku, sytuacja polityczna w danym regionie. Już teraz sztuczna inteligencja jest w stanie gromadzić te wszystkie, pozornie niezwiązane ze sobą informacje, tworząc z nich kompleksowe prognozy pozwalające producentom i sklepom na realizację racjonalnej, świadomej strategii” – podkreśla Daniel Nicolae. 

Z usług Innoship, wchodzącego w skład międzynarodowej grupy Alsendo korzysta obecnie ok. 300 czołowych sprzedawców detalicznych (m.in. Deichmann, Leroy Merlin, Dr.Max), a baza klientów całej grupy to ponad 300 tys. małych i średnich przedsiębiorstw. Tylko w 2023 roku Innoship zanotował wzrost przychodu o 70 proc., liczby nowych klientów o 65 proc., a liczba obsłużonych przesyłek w całej grupie to ponad 5 milionów miesięcznie.  

 


 

Przedstawione w artykule dane dotyczące rynku e-commerce pochodzą z niniejszych źródeł:  
https://innoship.com/pl/blog-3/# 

https://alsendo.com/aktualnosci/ 

Źródło informacji: Innoship