Zmiany w rozkładach MPK ważne od 2 września br.
Od 2 września obowiązują nowe rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. Wdrożone zmiany to III etap optymalizacji oferty przewozowej.
Wdrożenie opracowanego projektu zmodyfikowanego po przeprowadzonych konsultacjach społecznych sprawi, że odczuwalnie wzrośnie częstotliwość kursowania autobusów i trolejbusów. Po wdrożeniu III etapu zmian w dni powszednie liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans ulegnie zwiększeniu z 5 do 16 linii (dotyczy to linii nr 6, 15, 17, 18, 26, 31, 40, 55, 57, 150, 151, 155, 156, 158, 159, 160). Częstotliwość wzrośnie także w ciągu dnia między godzinami szczytowymi.
Liczba połączeń do intensywnie rozwijających się osiedli mieszkaniowych ulegnie zwiększeniu. Więcej kursów zostało zaplanowanych do Węglina Południowego, Zielonego Wzgórza, Czechowa Północnego na Koncertowej czy do „nowego” Wrotkowa w okolicy ul. Granata.
Zapewnione będzie także nowe połączenie bezpośrednie, z rejonu ul. Granata do Śródmieścia. Dodatkowo część przystanków komunikacji miejskiej zmieni swoje nazwy.
Szczegółowy zakres zmian obowiązujących od 2 września br. (poniedziałek) poniżej:
Nr linii | Zakres zmian |
1 | WYCOFANIE LINII – JEJ FUNKCJE PRZEJMĄ LINIE 6, 25 i 34
|
4 | ZMIANA TRASY (trasa linii nr 27 ujęta w projekcie) – JEJ FUNKCJĘ PRZEJMĄ LINIE 8 i 18 POLIGONOWA – Zelwerowicza – Bohaterów Września – Poligonowa – Ducha – al. Sikorskiego – Popiełuszki – al. Długosza – Al. Racławickie – |
6 | WYDŁUŻENIE TRASY ŻEGLARSKA – Nałkowskich – Romera – Diamentowa – Wrotkowska – Nowy Świat – Kunickiego – pl. Bychawski – Lubelskiego Lipca ’80 – Zamojska – Wyszyńskiego – Królewska – Lubartowska (z powrotem: Wodopojna – Świętoduska – Bajkowskiego) – al. Tysiąclecia – Lwowska – Koryznowej – NIEPODLEGŁOŚCI |
8 | ZMIANA TRASY POLIGONOWA – Zelwerowicza – Bohaterów Września – Poligonowa – Ducha – al. Sikorskiego – Popiełuszki – al. Długosza – Al. Racławickie – |
11 | WYCOFANIE LINII – JEJ FUNKCJE PRZEJMĄ LINIE 6, 13, 15 i 55
|
13 | ZMIANA TRASY OS. PORĘBA – Granitowa – Jana Pawła II – os. Widok – Jana Pawła II – Krochmalna – Dworzec Lublin – Lubelskiego Lipca ’80 – Zamojska – Bernardyńska – pl. Wolności – Narutowicza – Okopowa ( |
14 | ZMIANA TRASY WĘGLIN WRÓBLA – al. Kraśnicka |
15 | ZMIANA TRASY KONCERTOWA – al. Kompozytorów Polskich – al. Smorawińskiego – Poniatowskiego – Popiełuszki – al. Długosza – Al. Racławickie (z powrotem: – Al. Racławickie – Poniatowskiego – al. Smorawińskiego) – Lipowa – Narutowicza – Nadbystrzycka – Krochmalna – Diamentowa – Romera – Nałkowskich – ŻEGLARSKA |
17 | ZMIANA TRASY (wybrane kursy: JABŁONNA URZĄD GMINY – Czerniejów – ) (wybrane kursy: GŁUSZCZYZNA – Mętów – Ćmiłów – ) ABRAMOWICKA DOMINÓW – Abramowicka – Kunickiego – Wolska – Fabryczna (z powrotem: Lubelskiego Lipca ’80 – pl. Bychawski) – Zamojska – Wyszyńskiego – Królewska – Lubartowska (z powrotem: – Wodopojna – Świętoduska – Bajkowskiego) – al. Tysiąclecia – Podzamcze – Unicka – al. Spółdzielczości Pracy – Związkowa (wybrane kursy: – Ceramiczna – Rapackiego – Bursaki – Związkowa –) – Choiny – PADEREWSKIEGO |
18 | ZMIANA TRASY – NA UL. BURSAKI JEJ FUNKCJĘ PRZEJMIE LINIA 17
|
25 | ZMIANA TRASY – POŁĄCZENIE LINII 1 i 25 PRAWIEDNIKI – Osmolicka – Cienista – Krężnicka – Żeglarska – Nałkowskich – Romera – Diamentowa – Zemborzycka – Kunickiego – pl. Bychawski – Wolska – Fabryczna – |
26 | ZMIANA TRASY WĘGLIN WRÓBLA – al. Kraśnicka |
29 | ZMIANA TRASY (wybrane kursy: CHOINY –) PADEREWSKIEGO – Choiny – Elsnera – al. Kompozytorów Polskich – Koncertowa – Kosmowskiej – Północna – Szeligowskiego – Fijałkowskiego – Gębali – Chodźki – Jaczewskiego – Prusa – al. Solidarności – al. Tysiąclecia – al. Unii Lubelskiej – Lubelskiego Lipca ’80 – pl. Bychawski (z powrotem: Wolska – Fabryczna) – Kunickiego – Zemborzycka – HERBERTA (wybrane kursy: – Smoluchowskiego – INŻYNIERSKA) |
30 | ZMIANA TRASY – JEJ FUNKCJĘ PRZEJMĄ LINIE 4 i 18 DWORZEC LUBLIN |
32 | ZMIANA TRASY
|
34 | WYDŁUŻENIE TRASY KONCERTOWA – Koncertowa – al. Kompozytorów Polskich – al. Solidarności – al. Tysiąclecia – Lwowska – al. Andersa – Mełgiewska – Gospodarcza – Hutnicza – Łęczyńska – Wolska – Dworzec Lublin – Krochmalna – Diamentowa – Romera – Nałkowskich – ŻEGLARSKA |
37 | ZMIANA TRASY ŻEGLARSKA – Nałkowskich – Romera – Diamentowa – Krochmalna – Jana Pawła II – os. Widok – Filaretów – Zana – al. Kraśnicka – al. Sikorskiego – Ducha – Willowa – Sławinkowska – ZBOŻOWA |
39 | ZMIANA TRASY
|
44 | ZMIANA TRASY OS. WIDOK – |
45 | ZMIANA TRASY WĘGLIN WRÓBLA – al. Kraśnicka – Jana Pawła II – Roztocze – Orkana – Armii Krajowej – Jana Pawła II – Os. Widok – Jana Pawła II – Nadbystrzycka – Muzyczna – Stadionowa – |
55 | ZMIANA TRASY KONCERTOWA – al. Kompozytorów Polskich – al. Smorawińskiego – Poniatowskiego – Popiełuszki – al. Długosza – Al. Racławickie – Krakowskie Przedmieście – Kołłątaja – Zesłańców Sybiru (z powrotem: Okopowa – Lipowa – Al. Racławickie – Poniatowskiego – al. Smorawińskiego) – Narutowicza – pl. Wolności – Bernardyńska – Zamojska – Fabryczna – Droga Męczenników Majdanka – Krańcowa – al. Witosa (wybrane kursy: – Grygowej) – al. Witosa – (wybrane kursy: Krępiecka – FELIN EUROPARK) – Świdnik: al. Jana Pawła II – al. Lotników Polskich – Racławicka – Kosynierów – Okulickiego – Wyszyńskiego – Niepodległości (z powrotem: Niepodległości – Kosynierów) – al. Lotników Polskich (wybrane kursy: Świdnik Stadion –) – DWORZEC ŚWIDNIK MIASTO Zmiana podstawowego wariantu trasy z Koncertowa – Felin Europark na Koncertowa – Dworzec Świdnik Miasto |
70 | ZMIANA TRASY w dni powszednie Linia jednokierunkowa FELIN KALINÓWKA – Franczaka „Lalka” – (wybrane kursy: FELIN) – Doświadczalna – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków (wybrane kursy: Plewińskiego – Braci Krausse –) – Grenadierów – Rataja – Brzegowa (wybrane kursy przez Brzegowa Wiadukt) – Vetterów – Moritza – Krępiecka – al. Witosa – Doświadczalna – (wybrane kursy: FELIN) – Franczaka „Lalka” – FELIN KALINÓWKA |
904 | WYCOFANIE LINII
|
922 | WYCOFANIE WARIANTU Z OS. BOREK Linia jednokierunkowa ZAWIEPRZYCE – Zawieprzyce – Jawidz – Charlęż – Kolonia – Bystrzyca – Sobianowice – Łysaków – Pliszczyn – Pliszczyńska – Wólka – Turystyczna – Mełgiewska – al. Andersa – Kalinowszczyzna – Lwowska – al. Tysiąclecia – MUZEUM NARODOWE – ZAMEK (d. DWORZEC GŁ. PKS) T |
153 | ZMIANA TRASY WĘGLIN – al. Kraśnicka – Roztocze – Orkana – Armii Krajowej – Bohaterów Monte Cassino – Wileńska – Głęboka – Narutowicza – al. Piłsudskiego – Al. Zygmuntowskie – Muzyczna – Stadionowa – Dworzec LUBLIN – Lubelskiego Lipca ’80 – pl. Bychawski – Wolska – Droga Męczenników Majdanka – Dekutowskiego – Grygowej – PANCERNIAKÓW |
160 | ZMIANA TRASY OS. PORĘBA – Granitowa – Jana Pawła II – |
Zgodnie z zapowiedzią, w pierwszej kolejności nastąpiło wzmocnienie dotychczasowej obsługi w okolicy Dworca Lublin. Linie nr: 5, 22, 24, 52 i 74 skierowano bezpośrednio pod obiekt. Ponadto nastąpiła zmiana trasy przejazdu linii nr 1, 13, 30, 34, 45, 154, 161 i N3 związana z obsługą Dworca Lublin. II etap zmian wdrożono w marcu br. uruchamiając w systemie 2 nowe linie o charakterze przyspieszonym – 301 i 302. Pierwsza z nich nr 301 połączyła os. Poręba z ul. Daszyńskiego, a nr 302 os. Widok z Czechowem. Dotychczasowa linia nr 46 zyskała nowy numer – 303, w celu uporządkowania tej grupy linii.
Proces tworzenia propozycji nowego układu połączeń komunikacji miejskiej był wieloetapowy i rozpoczął się już jesienią 2021 roku. Wówczas, w ramach rozpoznania i diagnozy potrzeb, zbierano wnioski, pomysły i opinie mieszkańców oraz kierowców komunikacji miejskiej dotyczące propozycji zmian. W proces włączono również Rady Dzielnic i miejskich Radnych. Innym źródłem wiedzy o oczekiwaniach mieszkańców na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej były badania marketingowe – potoków pasażerskich, jakości podróży oraz kierunków przemieszczania się podróżnych.
13 października ubiegłego roku zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące optymalizacji oferty przewozowej komunikacji miejskiej. Cieszyły się one bardzo dużym zainteresowaniem. W czasie ich trwania mieszkańcy i mieszkanki zgłosili ponad 2,7 tysiąca uwag do przedstawionej propozycji przebiegu linii autobusowych i trolejbusowych.
W kategoriach zgłoszeń, najwięcej wniosków dotyczyło m.in. zwiększenia częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej – postulat spełniony. Ponadto padały propozycje nowych połączeń, wydłużenia tras, funkcjonowania linii nocnych, przyspieszonych, obsługi Dworca, zmian numeracji linii czy rozkładu jazdy. Blisko 80% uwag dotyczących przedmiotu konsultacji zostało uwzględnionych przy opracowaniu ostatecznej koncepcji zmian.
Przesłanką do wdrożenia zmian w układzie linii komunikacji miejskiej w Lublinie było uruchomienie Dworca Lublin.
Przypomnijmy, że sporządzenie koncepcji zostało poprzedzone konkretnymi działaniami. Na podstawie badań więźby ruchu pasażerskiego, określono kierunki przemieszczania się pasażerów korzystających z usług komunikacji miejskiej w Lublinie, obsługiwanej autobusami i trolejbusami wykonującymi przewozy na zlecenie ZTM. Metodą badania był wywiad bezpośredni kwestionariuszowy wykonywany na określonych przystankach (ponad 40 tys. wywiadów). Następnie, podczas badań jakości przewozów, zapytano pasażerów o preferencje i satysfakcję z poziomu usług lubelskiej komunikacji miejskiej. Metodą badania był wywiad bezpośredni kwestionariuszowy, przeprowadzony na wybranych przystankach komunikacji miejskiej i reprezentatywnej próbie mieszkańców. Ostatnim działaniem było przetworzenie oraz zinterpretowanie danych z przeprowadzanych badań rynku komunikacji miejskiej, w tym określenie kierunków popytu na usługi komunikacji miejskiej pod kątem jej jakości, poprzez analizę preferencji komunikacyjnych pasażerów, analiza i ocena dotychczasowych tras linii komunikacyjnych oraz rozkładów jazdy, a także ocena dostępności przestrzennej komunikacji miejskiej na terenie miasta wraz z kompleksową identyfikacją najważniejszych generatorów ruchu w mieście.
Przeprowadzenie badań jak i samo opracowanie koncepcji optymalizacji oferty przewozowej to element międzynarodowego projektu realizowanego ze stolicą Mołdawii – Kiszyniowem „Move It Like Lublin”. Całość przedsięwzięcia została sfinansowana ze środków otrzymanego grantu – Gmina Lublin nie ponosi z tego tytułu żadnych wydatków.