Znamy wyniki najnowszego
Rankingu miast przyjaznych kierowcom.
Jak wypadł Lublin?
Już po raz ósmy opublikowano Ranking miast przyjaznych kierowcom. Oponeo.pl, we współpracy z aplikacją Yanosik, wzięło pod lupę największe polskie miejscowości, przyglądając się aspektom istotnym dla osób zmotoryzowanych. W grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców już trzeci raz z rzędu zwyciężył Gdańsk. Lublin natomiast uplasował się na siódmej pozycji.
Rankingowe kryteria
Jak co roku dziewiętnaście miast podzielono na dwie grupy – powyżej oraz poniżej 300 tys. mieszkańców. Następnie porównano dane zebrane w ośmiu kategoriach. Przyjrzano się średnim prędkościom jazdy, funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania, liczbie stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz dostępności carsharingu. Pod uwagę wzięto kwestie związane z kosztami utrzymania samochodu, w tym średnie ceny paliw i wymiany opon. Sprawdzono również, gdzie kierowcom proponowano najtańsze oferty OC.
System punktowy, uwzględniający liczbę mieszkańców oraz wielkość miast, pozwolił na obiektywną i sprawiedliwą ocenę tego, która miejscowość wypada najlepiej na tle pozostałych.
Metropolie nie zaskoczyły
W porównaniu z ubiegłoroczną edycją Rankingu, w grupie największych polskich miast (powyżej 300 tys. mieszkańców) doszło do niewielkich zmian na podium. Lider pozostał ten sam – Gdańsk już po raz trzeci z rzędu zajął pierwsze miejsce, zyskując zdecydowaną przewagę punktową. Przesądził o tym fakt, że miasto to wypadło dobrze lub bardzo dobrze we wszystkich analizowanych kategoriach. Pozycje druga i trzecia należą do Bydgoszczy i Krakowa.
Dalej widoczny jest znacznie bardziej wyrazisty podział, niż miało to miejsce rok temu, gdyż w zestawieniu nie ma pozycji ex aequo. Szczecin spadł tuż za podium, o czym zadecydował zaledwie jeden rankingowy punkt. Dalej znalazła się Warszawa, która utrzymała miejsce w środku stawki. Łódź i Lublin awansowały z przedostatniej pozycji na 6. i 7. Niemal najniższą notę uzyskał Poznań. Gorzej poradził sobie jedynie Wrocław, co powtarza się już po raz trzeci.
Lublin w drugiej połowie stawki
Lublin zajął siódme rankingowe miejsce. Mimo iż pozytywnie wyróżnia się średnią ceną wymiany opon oraz niskimi opłatami w strefie płatnego parkowania, a prędkość jazdy po centrum i poza nim jest stosunkowo wysoka, to wciąż jest kilka aspektów wartych poprawy. Kierowcy mogą narzekać na koszty związane z zakupem paliwa i ubezpieczenia – stawki są wyższe niż w wielu innych metropoliach. Powodów do dumy nie ma także w kwestii liczby zgłoszonych kolizji drogowych. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców w Lublinie było ich w minionym roku najwięcej. Do mocnych stron stolicy województwa lubelskiego nie można zaliczyć również dostępności stacji ładowania aut elektrycznych oraz usługi carsharingu.
Śląskie przejęło podium
W grupie dziesięciu miast poniżej 300 tys. mieszkańców widać znacznie więcej zmian, chociaż podium znów należy do reprezentacji województwa śląskiego. Ponownie triumfuje Sosnowiec, który uzyskał maksimum punktów w aż trzech analizowanych kategoriach. Drugie miejsce zajmują Gliwice, zaś trzecie Częstochowa – tu doszło do zamiany względem poprzedniego Rankingu. Tuż za nimi znalazły się Toruń i Radom, broniące swoich zeszłorocznych lokat. Na szóstej pozycji uplasowała się wyraźnie awansująca Gdynia. Kolejne miejsca należą do Katowic, Kielc i Białegostoku. Ostatni w zestawieniu jest Rzeszów, który znacznie traci do lidera.
Szczegółowe wyniki Rankingu miast przyjaznych kierowcom znajdują się nas stronie: www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom