Spektakl Trupa Rafaela 

3 czerwca 2024 r. (poniedziałek) o godz. 18.00
w Miejskim Ośrodku Kultury w Świdniku,

10 czerwca 2024 r. (poniedziałek) o godz. 18.00
w Nałęczowskim Ośrodku Kultury

23 czerwca 2024 r. (niedziela) o godz. 17.00
na deskach Teatru Osterwy w  Lublinie (pokaz finałowy).

 

Trupa Rafaela to sztuka, która zrodziła się z marzeń i kreatywności uczestników pierwszej edycji  Inkubatora Osterwy. Motyw castingu okazał się niezwykle inspirujący nie tylko dla nich, ludzi  dojrzałych, ale także dla Jury: Edyty Ostojak-Mącik i Daniela Salmana. Spektakl został osnuty na  bardzo ważnym przekonaniu, że warto spełniać marzenia – niezależnie od wieku. Nigdy nie jest zbyt  późno, aby odważnie sięgać po to, co daje radość i energię życiową. Historie bohaterów  przedstawienia nie tylko bawią, ale przede wszystkim wzmacniają i poruszają do głębi. W spektaklu  postawiono na różnorodność oraz na dowcip, które zgrabnie splatają się z wyważoną dawką mądrości  oraz prawd życiowych. Istotnym bodźcem twórczym stała się też wiara, że teatr jest idealnym  miejscem, by poruszać tematy trudne, a jednocześnie inspirować i krzepić. Ten spektakl to również  bezbolesny i ciepły rozrachunek z poczuciem spełnienia w wieku dojrzałym. Z całą pewnością  dostarczy widzom wielu powodów do wzruszenia, uśmiechu i własnych przemyśleń.

Edyta Ostojak-Mącik: Tworzenie spektaklu Trupa Rafaela postrzegam jako niesamowicie wartościowe  doświadczenie dla wszystkich stron całego przedsięwzięcia. Jestem pod ogromnym wrażeniem osobowości uczestników Inkubatora Osterwy w najbardziej dojrzałej grupie wiekowej. Bardzo zależało nam na pokazaniu potencjału każdej z tych osób, na stworzeniu im miejsca do artystycznego wyrazu.

Starałam się dokładnie wysłuchać ich marzeń i potrzeb w zakresie tego, jak chcą się zaprezentować na scenie oraz jaką energię aktorską chcieliby eksplorować. Większość postaci spektaklu wynika więc z intuicji uczestników i jest splotem ich indywidualnych marzeń z moimi intuicjami dotyczącymi realizacji artystycznej przedstawienia. Podczas tworzenia scenariusza i pracy z aktorami interesowało mnie szukanie przez bohaterów balansu pomiędzy tzw. prawdziwym życiem a spełnieniem artystycznym.
Jestem ogromnie ciekawa jak ten nasz castingowy świat zaistnieje w kontakcie z widzem. Dla mnie to było bardzo wzruszające zadanie. Myślę, że warto obejrzeć nasz spektakl, gdyż istnieje duża szansa przejrzenia się w nim, utożsamienia się z bohaterami, dostrzeżenia podobnych cech i historii, a więc przeżycia słynnego katharsis, dla którego chodzi się do teatru i o którym sami uczestnicy często wspominali w kontekście swojej do teatru miłości.

Daniel Salman: Pięknie jest podziwiać ludzi, którzy znaleźli w sobie pasję do teatru w późniejszym momencie życia niż ja. Dla niektórych z nich teatr stał się odskocznią, dla innych spełnieniem wielkiego marzenia. Z radością i wzruszeniem obserwowałem, jak te osoby otwierają się, z jakim entuzjazmem i ciekawością świata wykonują zadania aktorskie, z jaką pasją angażują się we wspólnotę. Kanwą przedstawienia jest casting w teatrze, więc spektakl opowiada także o pięknie zawodu aktora, z przymrużeniem oka również o jego ciemniejszych stronach. Całość potwierdza regułę, że kto już raz trafi do teatru i złapie bakcyla, nie może sobie wyobrazić życia bez teatru.


Hanna Bąkała
pasjonatka muzyki, teatru, filmu i radia, zagorzała czytelniczka dobrej literatury, uważna obserwatorka i uczestniczka interesujących wydarzeń kulturalnych. Podejmowała próby występów scenicznych i zamierza kontynuować tę aktywność. Uwielbia gry słowne i grę na ukulele. Od dziesięciu lat jest wolontariuszką w Teatrze Starym i uznaje to za jedno z najlepszych doświadczeń w swoim życiu.

Rafał Bieliński
brał udział w licznych inscenizacjach online, działa charytatywnie na rzecz osób potrzebujących pomocy i wsparcia. Z zamiłowania dziennikarz, pasjonat fotografii, w wolnym czasie pielęgnuje zapędy kronikarskie. Fascynuje go przebieg ruchu i tworzenie opowieści poprzez ruch. Jego miłością jest taniec, inscenizacja i teatr. Uważa, że oddanie emocji i klimatu tematu muzycznego może być poruszającym przeżyciem dla widza.

Dariusz Boruch
animator kultury, twórca i lider Amatorskiego Teatru Towarzyskiego, Teatru Osadzonych „Na Placu Wolności” oraz „Grupy Teatralnej Pracowników UMCS”, aktor amator (odtwórca ponad 40 ról) , uznany za najlepszego aktora na III Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Komediowych Teatrów Amatorskich w Bielsku Podlaskim (2016 r.). Reżyser, scenarzysta i twórca ponad czterdziestu spektakli. W 2022 roku na Przeglądzie Teatrów Amatorskich OSA w Nałęczowie, Amatorski Teatr Towarzyski otrzymał Nagrodę Główną, za wyreżyserowany przez niego spektakl „Mieszczanin szlachcicem” Moliera.

Anna Bryk
pasjonatka teatru, muzyki, śpiewu, tańca towarzyskiego, tradycyjnego i baletu. Spełniona w zawodzie pedagoga w pracy z dziećmi metodą Montessori. Aktorka i reżyserka amatorskiego „Teatru Drogi” dla dorosłych w Świdniku. Tworzy spektakle dla dzieci i dorosłych, które były nagradzane na przeglądach i w konkursach. Lubi czerpać wiedzę od innych, podejmować wyzwania teatralne i wcielać się w różnorodne role. Uwielbia wywoływać emocje na scenie i doświadczać katharsis. Łza w oku widza jest dla niej najlepszą nagrodą za pracę artystyczną.

Anna Gaik-Siomak
związana z teatrem amatorskim od sześciu lat. W teatrze zostawia świat za drzwiami. Przekonana, że teatr uczy radzenia sobie ze stresem i daje większą pewność siebie, a także jest przestrzenią do wyrażania emocji i odkrywania pasji. Od dziecka lubi formy pracy estradowej i nadal poświęca im swój czas wolny, zawodowo spełniona w innej profesji.

Milena Galicka

przygodę z aktorstwem rozpoczęła w 2020 r., kiedy to dołączyła do Amatorskiego Teatru Towarzyskiego. Występuje również w Teatrze Seniora przy Centrum Kultury w Lublinie. Prywatnie jest molem książkowym i purystką językową, chętnie podejmuje wyzwania wokalne.

Jadwiga Graboś
od kilku lat oddana pasji twórczej. Pisze wiersze, prozę i teksty piosenek, rozwija działalność audialną jako Audiotulnia. Debiutowała w kwartalniku Akcent w 2019 r. Autorka trzech tomów poetyckich (Lekcje rozróżniania, Przeprowadzki oraz Kontakt). Laureatka w konkursie Jednego Listu podczas Krasnostawskiej Nocy Poetów 2022 oraz Nagrody Głównej w XVI Ogólnopolskim Konkursie na Autorską Książkę Literacką – Świdnica 2023. Udział w Trupie Rafaela jest jej debiutem scenicznym.

Beata Kamińska
germanistka, tłumaczka, redaktorka, (współ)autorka ok. 40 przekładów literackich i ok. 50 filmów (m. in. dla HBO i TV ARTE), (współ)autorka adaptacji dla teatru amatorskiego, od 2009 r. uczestniczka warsztatów z przekładu literatury pięknej w Austriackim Forum Kultury w Warszawie, jurorka w konkursie translatorskim w ramach festiwalu Puls Literatury w Łodzi, członek zarządu Lubelskiego Stowarzyszenia Tłumaczy, muzyk wokalista (koncertowała z chórem w Polsce, na Ukrainie, w Niemczech, Belgii i Hiszpanii), aktorka amatorka, miłośniczka teatru, filmu, tańca, muzyki, pięknej polszczyzny i języków europejskich.

Andrzej Karczewski
od najmłodszych lat aktywnie uczestniczył w szkolnych apelach i przedstawieniach. Uważa teatr za swoje drugie życie. To on pomaga mu otworzyć głębię serca. Wraz z grupą chętnych wystawia co roku misterium Męki Pańskiej połączone z Drogą Krzyżową ulicami Sernik. Występ w ramach Inkubatora Osterwy to dla niego wielkie wyróżnienie, o jakim nawet nie marzył.

Elżbieta Kowalik
zawodowo pracuje w instytucji kultury, prywatnie miłośniczka muzyki, tańca towarzyskiego i teatru oraz pasjonatka historii. Od kilku lat animatorka działań społecznych oraz aktywna na rzecz osób z niepełnosprawnościami w ramach współpracy ze stowarzyszeniem Lubelskie Forum Organizacji Osób Niepełnosprawnych – Sejmik Wojewódzki. Występ w Inkubatorze Osterwy jest jej debiutem scenicznym.

Anna Kuszneruk
animatorka działań społecznych i kulturalnych, założycielka Klubu Seniora oraz zespołów tanecznych „Lubelskie Czaderki” i „GT FLOW”, autorka i koordynatorka projektów dla seniorów, za swoją działalność nagrodzona przez Prezydenta Miasta Lublin i Marszałka Województwa Lubelskiego. Zwolenniczka koncepcji Lifelong Learning, lubi podróże i nowe wyzwania. Od wielu lat współpracuje z Amatorskim Teatrem Towarzyskim oraz udziela się w Teatrze Seniora przy Centrum Kultury.

Anna Rajtar-Grabowiec
entuzjastka rozwoju osobistego, teatru, śpiewu i tańca towarzyskiego. Spełniona w zawodzie nauczycielskim. Uczestniczy w zajęciach chóru i jest aktywna w klubie teatralnym oraz w ramach Klubu Wsparcia dla Seniorów. Występ w Inkubatorze Osterwy jest jej debiutem scenicznym.

Małgorzata Starzyńska
studiowała historię dramatu i teatru, pisała o scenografii, ukończyła dwuletni kurs psychodramy. Zainteresowana terapeutycznym potencjałem teatru oraz teatrem zaangażowanym jako środkiem rozwiązywania problemów społecznych. Współpracując z Bielskim Stowarzyszeniem Artystycznym Teatr Grodzki tłumaczyła liczne teksty instruktażowe oraz przygotowała spektakl teatralny z pacjentami psychiatrycznymi. Inkubator Osterwy to jej pierwsze doświadczenie aktorskie.