Spotkanie z Tomaszem Pietrasiewiczem
poświęcone książce „Józef Czechowicz. Śladami poety. Lublin. Przewodnik”.
6 grudnia 2024 r., godz. 17:00
Muzeum Czechowicza, ul. Złota 3
Rozmowę poprowadzą Jarosław Cymerman i Aleksander Wójtowicz.
Książka Tomasza Pietrasiewicza to propozycja odkrywania Lublina, spacer przez miejsca związane z życiem i twórczością Józefa Czechowicza. Na trasie znajduje się m.in. dom rodzinny poety, seminarium nauczycielskie, do którego uczęszczał, redakcje gazet, w których pracował jako dziennikarz czy miejsca, w których spotykała się bohema artystyczna.
Tomasz Pietrasiewicz, ze Wstępu:
„9 września 2024 roku obchodzimy 85. rocznicę śmierci Józefa Czechowicza. Dla Ośrodka ta data ważna jest również dlatego, że 25 lat temu, 10 września 1999 roku, w 60. rocznicę śmierci Czechowicza w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” została zorganizowana z inspiracji Władysława Panasa sesja „Czytanie Czechowicza”. Wzięli w niej udział, prezentując swoje teksty: Józef Fert, Paweł Próchniak, Andrzej Tyszczyk. Na otwarcie sesji Panas wygłosił słowo wstępne Od czasu chrońcie grób Józka w Lublinie oraz odczytał esej W krainie purpurowego mitu. Prolegomena do przyszłych studiów nad „Poematem” Józefa Czechowicza. Ta sesja to początek stałych działań Ośrodka związanych z popularyzacją twórczości Józefa Czechowicza. Wymieńmy tu w szczególności organizowane co roku Urodziny Czechowicza (15 marca), podczas których wspólnie z mieszkańcami Lublina czytamy Poemat o mieście Lublinie (od 2001 roku) oraz spacer w lipcu każdego roku trasą Poematu o mieście Lublinie (od 2003 roku).
25 lat, jakie minęły od wspomnianej sesji znaczą drogę, na której odkrywałem dla siebie Czechowicza. Stawał się coraz ważniejszy w moim życiu. Książka Józef Czechowicz – Śladami poety. Lublin jest moją opowieścią o poecie i wyrazem wdzięczności za to, co od niego dostałem. Nie powstała by ona nigdy bez Władysława Panasa – to on otworzył mi oczy na twórczość Czechowicza i jego związek z Lublinem. Na drodze odkrywania poety spotkałem wiele osób (czy też ich tekstów), którym wiele zawdzięczam i wobec których mam dług nie do spłacenia. Chciałbym tu wspomnieć przede wszystkim Tadeusza Kłaka i jego książkę Czechowicz. Mity i magia”.
Tomasz Pietrasiewicz – twórca i dyrektor Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie, aktor teatru Grupa Chwilowa i reżyser Teatru NN, autor aranżacji wnętrz Bramy Grodzkiej i działań w przestrzeniach miasta, animator kultury, działacz opozycji w okresie PRL, autor książek. Laureat wielu nagród i wyróżnień.
Absolwent Wydziału Fizyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (1980). Założyciel, a następnie dyrektor Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. Reżyser przedstawień Teatru NN, a także Misteriów Pamięci m.in.: „Jedna Ziemia – Dwie Świątynie” (2000), „Dzień Pięciu Modlitw” (2000), mających miejsce w przestrzeniach Lublina. Twórca wystaw w przestrzeni Bramy Grodzkiej oraz wystawy „Elementarz” (2003) mieszczącej się w jednym z baraków byłego obozu koncentracyjnego na Majdanku. Autor m.in. trzytomowej monografii książkowej Czechowicz. W poszukiwaniu ukrytego miasta (2006-2008) oraz publikacji: Kręgi Pamięci (2008), Przewodnik po historii słowa drukowanego w Lublinie (2014), Teatr Pamięci Teatru NN. Lublin 1997-2017 (2017), przewodników z serii Przewodniki Teatru NN.
Jarosław Cymerman – teatrolog i literaturoznawca, adiunkt w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zastępca dyrektora ds. programowych Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W latach 2015-2019 kierował Muzeum Literackim w Lublinie. Członek Komisji Artystycznej II i III edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Zajmuje się historią teatru, dramaturgią XIX i XX wieku, a także twórczością Józefa Czechowicza. Współautor książki Scena Lublin (2017) poświęconej dziejom lubelskich widowisk oraz autor książki Sezony pierwsze i ostatnie. Teatr Miejski w Lublinie w latach 1944-1949 (2022). Współredaktor m.in. krytycznej edycji Utworów dramatycznych Józefa Czechowicza w serii Pism zebranych tego autora (2011), monografii Muzyczność w dramacie i teatrze (2013), Dramat poetycki XX wieku (2018), Teatr warty przypomnienia (2018), wyboru dramatów Henryka Bardijewskiego (2023). Stały współpracownik miesięcznika „Teatr” i kwartalnika „Akcent”.